استفاده از فلز در معماری مدرن

استفاده از فلز در معماری مدرن

به عنوان یکی از گزینه‌های معماری مدرن، استفاده از فلز در دکوراسیون و معماری، یکی از به روزترین روش‌ها از دید معماران و مخاطبان محسوب می‌شود. اهمیت این سبک با توجه به مقاومت، دوام، طول عمر و استحکامی که دارد بیشتر شده است. با توجه به داشتن این نوع ویژگی‌ها و خصوصیات کاربردی که برای تزیینات و معماری نیز در نظر گرفته شده، محسوس‌تر شده است.

فرقی نمی‌کند مکان مورد نظر شما مسکونی، اداری و یا تجاری باشد در هر صورت، ترکیب فلز با متریال‌های دیگر باعث جذابیت بیشتر محیط خواهد شد. در این مقاله قصد داریم در خصوص المان‌ها و نحوه ترکیب و استفاده از فلز در معماری مدرن، تکنیک‌هایی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مزایای استفاده از فلز در معماری مدرن، کاربرد فلز در معماری مدرن، معایب استفاده از فلز در دکوراسیون، استفاده از فلز در بخش‌های مختلف منزل، از جمله مباحث و سرفصل هایی است که در این مقاله آموزشی به آن خواهیم پرداخت. در صورتی که علاقه مند به انواع دکوراسیون و متریال‌های مختلف دارید و یا دانشجوی رشته معماری هستید و یا شغل مرتبطی با این حوزه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

مزایای استفاده از فلز در معماری مدرن

در میان انواع متریال‌های قابل استفاده در دکوراسیون و معماری، فلز قابلیت‌های بی شماری دارد. در ادامه به تعدادی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

دوام و طول عمر بالا: این متریال در مقایسه با سایر متریال‌ها، از دوام بیشتری برخوردار است و برای مدت زمان زیادی می‌توانید روی آن حساب باز کنید. به عنوان مثال در محیط‌هایی مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی، اتاق‌ها و فضاهای  دیگر کاربرد زیادی دارند.

بزرگتر شدن فضا: یکی از قابلیت‌های ترکیب و کاربرد فلز در مکان‌های مختلف منزل و یا محل کار، این است که فضا را بزرگتر نشان می‌دهد. در واقع به دلیل انعکاس نوری که توسط فلزها صورت می‌گیرد، فضای موجود بزرگتر جلوه می‌کند.

انعطاف پذیری بیشتر: یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع متریال، انعطاف پذیری آن است به گونه‌ای که هم به صورت جداگانه قابل استفاده است و هم امکان ترکیب با دیگر متریال‌هایی مانند چوب را دارد و همچنین قابلیت ترکیب با رنگ‌های دیگر را نیز دارد و از این جهت امروزه استفاده از فلز در معماری مدرن محبوبیت زیادی دارد و با استقبال بی نظیری مواجه شده است.

وزن سبک: علاوه بر مواردی که از فلزات در جایگاه ابزار و لوازم دیگر استفاده می‌شود در هنگام ترکیب، سبک وزنی آن یک قابیلیت محسوب می‌شود در واقع چوب، فولاد و آلمینیوم، ترکیب بی نظیری با هم خواهند شد. کارشناسان این حوزه توصیه می‌کنند برای تهیه و تولید اجزای سازنده پشتیبانی، با دلیل وزن کم و دوام بالا در برابر تغییرات جوی، از آلومینیوم اکسترود استفاده شود.

معایب استفاده از فلز در معماری

بدون شک همه متریال‌های مناسب در معماری کلاسیک و مدرن، در کنار مزیت‌هایی که دارد، معایبی نیز دارند، فلز نیز از این موضوع مستثنی نیست. به عنوان مثال استفاده از فلز در معماری مدرن، برای آشپزخانه زیاد مناسب نیست به این دلیل که در معرض سایش و ساییدگی قرار می‌گیرند و به راحتی بر روی سطح آن خش ایجاد می‌شود به همین دلیل برای مواردی مانند اوپن مناسب نیستند، اما از طرفی دیگر با توجه به اصطحکاک کمتری که دارند، استفاده از فلز در معماری مدرن برای قفسه آشپزخانه مناسب است و بسیار کاربرد دارد. یکی دیگر از معایب این متریال، عدم ایجاد صمیمیت است. در واقع از آنجا که فلز در گروه مصالح سرد قرار می‌گیرند، حس صفا و صمیمیت را در بین افرادی که در کنار یکدیگر جمع می‌شوند ایجاد نمی‌کند. تصور کنید در آشپزخانه برای صرف غذا گرد هم آمده‌اید، با توجه به تأثیر سردی این فلز، صمیمیت زیادی را مشاهده نخواهید کرد.

کاربرد فلز در دکوراسیون داخلی

امروزه از استفاده از فلز در منازلی با معماری مدرن، دارای محبوبیت زیادی است و متقاضیان اغلب استفاده از فلز در معماری مدرن را در مقایسه با دیگر سبک‌های دکوراسیون، در اولویت قرار می‌دهند. جالب است بدانید کاربرد این متریال محدودیت ندارد و به راحتی می‌توانید با دریافت مشاوره از افراد متخصص این حوزه، در تمام بخش‌های منزل مانند نشیمن، اتاق‌ها، راهرو، آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و غیره استفاده کنید. هر نوع سلیقه‌ای که دارید، فلز در دکوراسیونی که در ذهن دارید، نقشی دارد.

برای فلز کاربردهای زیادی تعریف شده است که بهترین گزینه را در انواع پله‌های مارپیچ و پله معلق، نرده‌های فلزی محافظ، چارچوب درب و درب‌ها، پایه‌های میز و صندلی و مبل، طاقچه‌های دیوارکوب شده، اوپن، آباژور، نرده کابلی و غیره می‌توان مشاهده کرد. ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که کدام جنس فلز برای دکوراسیون بخش‌های مختلفی که عنوان شد، مناسب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اگر به دنبال تغییر و اجرای دکوراسیون داخلی منزل خود هستید، متریال‌هایی مانند برنج، چدن، آلومینیوم، استیل، فولاد ضد زنگ و از این دست بسیار مناسب هستند و به دلیل زیبایی و جذابیتی که دارند نیز دارای متقاضیان بی شماری هستند.

در ادامه بیشتر به بیان جزئیاتی در خصوص این نوع طراحی و ویژگی‌های انواع فلز می‌پردازیم.

استفاده از فلز در معماری مدرن برای اتاق پذیرایی:

اگر دوست دارید از فلز در اتاق نشیمن استفاده کنید، دست شما باز است و در بخش‌های مختلفی می‌توانید آن را ترکیب و تلفیق کنید. با توجه به اینکه در اتاق نشیمن انواع لوازم و وسایل تزیینی قرار داده می‌شود می‌توان از طرح فلز در پایه‌های فلزی، لوسترها، بوفه یا قفسه فلزی، پارتیشن فلزی و غیره استفاده کرد. اگر بخواهید زیبایی و سبک معماری را در آن واحد رعایت کنید، از فلز برنز و برنج گزینه ایده آلی هستند چرا که علاوه بر حفظ زیبایی، با انعکاس نوری که به محیط می‌بخشند باعث روشنایی و جذابیت بیشتر فضا می‌شوند. همچنین در لبه‌های مبل و میزهای جلو مبلی هم می‌توانند کاربرد داشته باشند.

استفاده از فلز در معماری مدرن برای اتاق خواب:

این اقدام نیز به امکانات و وسایل موجود در اتاق بستگی دارد. به عنوان مثال در اتاق خواب، تخت، آباژور، لوستر، تابلو و کنسول و غیره وجود دارد که با استفاده از فلز در معماری مدرن می‌توانید به جذابیت اتاق خواب بیافزایید. تاج تخت، نمای بیرونی کنسول، لوستر، دراور، کتابخانه و سقف را می‌توانید با طراحی زیبا از فلز تزیین کنید.

استفاده از فلز در معماری مدرن برای آشپزخانه:

ترکیب فلز در چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه فوق العاده است. اگر جز آن دسته از افراد قرار دارید که معماری مدرن را در مقایسه با سبک‌های دیگر در اولویت قرار می‌دهید، امکان مانوور زیادی در آشپزخانه برای آن وجود دارد. علاوه بر آن از فلزاتی مانند مس می‌توانید برای سینک ظرفشویی و یا روشویی و حتی لبه‌های کابینت و سطوح مختلف آن استفاده کنید. این ترکیب برای قسمت هود با استفاده از ورقه‌های فلزی چکش کاری شده نیز ایده مناسبی در استفاده فلز در معماری مدرن محسوب می‌شود.

استفاده از فلز در معماری مدرن برای سرویس بهداشتی:

استفاده از فلز در معماری مدرن شامل سرویس بهداشتی نیز می‌شود. توصیه می‌کنیم با هزینه‌ای کم، نمای درونی سرویس بهداشتی را متحول کنید. این اقدام با متریال‌های فلزی که در روشویی و کابینت آن فضا در نظر می‌گیرید،  محقق می‌شود. متریال‌های فولاد و آلومینیوم برای سرویس بهداشتی مناسب هستند. جالب است بدانید روشویی فلزی، نمادی از سبک صنعتی است، می‌توانید بدون برخورداری از دکوراسیون به سبک صنعتی، روشویی فولادی داشته باشید که تمامی جذابیت و زیبایی را به محیط القاء کند. از قابلیت‌های فلز این است که قابل سازگاری و هماهنگی با هر نوع سبکی است و شما را محدود نمی‌کند.

استفاده از فلز در معماری مدرن برای فضاهای درونی و بیرونی:

علاوه بر فضاهای ثابتی که در منزل و یا محل کار وجود دارد، همین مکان‌ها از فضاهای درونی و بیرونی نیز تشکیل می‌شوند که دست شما را برای استفاده از فلز در معماری مدرن، بازتر می‌گذارند. جالب است بدانید علی رغم کم هزینه بودن این فضاها، تأثیر شگفت انگیزی در زیبایی و جذابیت محیط بر جای می‌گذارند. انواع گلدان‌ها نظیر گلدان‌های مسی، استیل، فرفوژه، سطل‌های فلزی مانند سطل استیل و مس برای قرار دادن لباس و یا لوازم دیگر، قفسه‌ها و فایل‌های فلزی برای قرار دادن لوازم تزیینی و غیره از جمله مواردی هستند که در ازای پرداخت هزینه کم، به نتیجه دلخواه دست پیدا می‌کنید.

 

نگاهی به خصوصیات و ویژگی‌های انواع فلز

هر کدام از فلزهای موجود در طبیعت و مناسب برای دکوراسیون و معماری مدرن دارای ویژگی‌ها منحصر به فرد خودش می‌باشد و کسب اطلاعات در این زمینه، شما را در داشتن انتخاب مناسب، همراهی می‌کند. از شما دعوت می‌کنیم به این بخش که به ویژگی‌های فلزات اختصاص دارد توجه داشته باشید.

ویژگی‌های فلز برنج: جالب است بدانید فلز برنج از ترکیب دو آلیاژ مس و روی به دست می‌آید. همین ترکیب باعث می‌شود که دارای استحکام بیشتری باشد، در برابر سایش و ساییدگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و قابلیت چکش کاری و ماشین کاری داشته باشد. از طرفی دیگر برنج در دسته فلزات سخت قرار می‌گیرد و رنگ زیبایی دارد ضمن اینکه رسانایی ایده آل در برابر برق و گرما محسوب می‌شود. اگر بخواهیم به دوام و ماندگاری آن اشاره کنیم، این نکته را بدانید که با توجه به تغییرات جوی در شرایط آب و هوایی مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی از خود نشان می‌دهد. برنج دامنه رنگی و تنالیته طلایی رنگ دارد و طبق نظر کارشناسان و متخصصان حوزه معماری و دکوراسیون بیشتر در لوازم آشپزخانه و اتاق نشیمن و برای فضاهای کم نور مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید آباژور و آیینه کاری از دیگر موارد استفاده فلز در معماری مدرن با کمک برنج به شمار می‌رود.

ویژگی‌های فلز مس: مس رنگی به ظاهر قرمز و متمایل به قهوه‌ای دارد، به دلیل استحکام و انعطاف پذیری بالایی که دارد، قابلیت چکش خوری دارد و می‌تواند به اشکال مختلف تبدیل شود. بدون شک تا کنون انواع ظروف و لوازم مسی را دیده‌اید چرا که یکی از کاربردهای مهم این فلز در همین عرصه لوازم خانگی و تزیینی است علاوه بر لوازم تزئینی و ظروف آشپزخانه در دیزاین و طراحی مبلمان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید رنگ مایل به قهوه‌ای رنگ مس تضاد زیبایی را در اتاق‌های سفید به وجود می‌آورد و باعث جذابیت بیش از پیش آن فضا خواهد شد. استفاده از این فلز در کنار خواص و ویژگی‌هایی که عنوان شد به دلیل طبی بودن و خواص درمانی آن به شما توصیه می‌شود.

ویژگی‌های فلز استیل ضد زنگ: در ترکیبات استیل ضد زنگ، آهن و کربن به کار رفته است. استحکام و کشش بالایی که دارد در کنار قیمت نسبتاً ارزانی که در مقایسه با دیگر فلزات می‌باشد، آن را از سایر فلزات متمایز می‌کند. استیل ضد زنگ انعطاف پذیری زیادی دارد و به همین دلیل می توان شکل پذیری بی نظیری را در آن ایجاد کرد ضمن اینکه دوام بالایی دارد و در برابر ضربه و شرایط جوی به خوبی ظاهر خود را حفظ می‌کند و مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی از خود نشان می‌دهد. فلز استیل جزء رساناهای خوب نیز محسوب می‌شود. امروزه استفاده از فلز در معماری مدرن با کمک استیل ضد زنگ در مواردی مانند لوازم خانگی، وسایل موجود در حمام و سرویس بهداشتی، تجهیزات آشپزخانه، آیینه کاری، دیوارکوب، آباژور ویژه اتاق پذیرایی و اتاق خواب، کابینت، تزیینات، ظروف آشپزخانه،  دستگیره ها و غیره کاربرد دارد.

ویژگی‌های فلز چدن: چدن هم از فلزهای ترکیبی محسوب می‌شود و ساختار آن به گونه ای است که از ترکیب آلیاژهای آهن و کربن تولید می‌شود در حالی که این ترکیب یکسان نیست بلکه میزان کربن بین از دو درصد است. این فلز نیز در گروه فلزهای مقاوم و محکم قرار می‌گیرد و دارای قابلیت چکش خواری و ارتجاعی و انعطاف پذیری بالایی است. اگر در معرض حرارت قرار بگیرد، دمای نسبتاً پایینی دارد و ماندگاری آن نیز بیشتر است. همچنین در برابر ساییدگی و سایش هم مقاومت بالایی دارد. با توجه به ویژگی‌های متعددی که چدن دارد از آن برای ساخت اجاق گاز، دستگیره و انواع یراق آلات، لوازم آشپزخانه، قطعات فلزی تزئیناتی، درب و چارچوب درب، دیزاین مبل و صندلی و میز و نرده کابلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های فلز آلومینیوم: آلومینیوم آرامش بخش است چرا که رنگ نقره ای دارد و از نظر ظاهری نیز مانند استیل و فولاد ضد زنگ است. ویژگی سبک بودن آن باعث می‌شود در استفاده از فلز در معماری مدرن، کاربرد داشته باشد بنابراین با توجه به وزن سبک، مقاومت در برابر زنگ زدگی، نقش و اهمیت آن را دو چندان می‌کند. علاوه بر آن قدرت رسانایی بالایی در برابر گرما و الکتریسیته دارد و با توجه به خاصیت براق بودن، غیر سمی بودن، جذب صدا و ارتعاشات، نشت ناپذیری و غیره از محبوبیت بالایی برخوردار است.

آلومینیوم مانع از ایجاد جرقه می‌شود و سازگاری خوبی با محیط زیست دارد چرا که قابل بازیافت است. در معماری مدرن در بخش تزیینات و به عنوان فلزهای زینتی و قیمتی از آن یاد می‌شود و کاربرد دارد همچنین در برخی موارد ممکن است از آن به عنوان پروفیل درب و پنجره و نرده کابلی و پله معلق نیز استفاده شود.

دامنه استفاده از فلزات به همینجا ختم نمی‌شود بلکه دیگر فلزات مانند طلا، نقره، برنز، گالوانیزه و کروم نیز در استفاده از فلز در معماری مدرن کاربرد دارند. در ادامه توضیح مختصری در مورد هر کدام از این آلیاژها ارائه می‌دهیم:

کاربرد طلا در معماری مدرن: طلا و فلزات طلایی رنگ ترکیب زیبایی را در دکوراسیون نمای داخلی و وسایل ایجاد می‌کند. از این فلز می‌توان برای دستگیره کابینت، پایه‌های صندلی، حباب لامپ، تاج تخت و مواردی نظیر این استفاده کرد.

کاربرد نقره در معماری مدرن: استفاده از فلزات نقره‌ای رنگ در برای دکوراسیون‌های اتاق‌های کوچک کاربرد دارد و باعث جذابیت محیط می‌شود.

کاربرد گالوانیزه در معماری مدرن: این نوع فلز علاوه بر موارد خانگی در زمینه تجاری و صنعتی نیز کاربرد زیادی دارد و جذابیت و جلوه بیشتری را به طرح و بافت القا می‌کند.

کاربرد برنز در معماری مدرن: برنز را می‌توان برای مواردی مانند شیرآلات حمام و سرویس بهداشتی به کار برد. در واقع با توجه به اینکه وسایل موجود در این مکان‌ها در معرض مستقیم آب هستند باید از آلیاژی استفاده کرد که مقاومت زیادی در برابر آب و رطوبت داشته باشد و برنز مناسب آن است.

کاربرد کروم در معماری مدرن: با توجه به قابلیت و کاربردهای زیاد کروم، از آن در ساختارهایی مانند دستگیره کابینت، شیرآلات، لامپ، نرده پله، حاشیه‌های کفپوش چوبی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سطوح برای استفاده از فلز در معماری مدرن

همانطور که عنوان شد فلز برای سطوح مختلف مانند دیوار نیز کاربرد دارد. البته سطوح اغلب متفاوت هستند و جنس سطوح برای کاربرد فلز باید مد نظر قرار گیرد که در این میان نیز با پرداخت‌های سطحی مختلفی تولید می‌شوند. در ادامه شما را با انواع پرداخت‌ها آشنا می‌کنیم. سطوح خشدار، آنتیک، براق، سانتی، چکش کاری شده و غیره از جمله سطوح دیوارها هستند که بر اساس آن بایستی از فلز مناسب و سازگار با سطح استفاده کنید.

در سطوح آنتیک پرداخت‌هایی که ظاهر قدیمی به سطح فلزات می‌بخشد بیشترین کاربرد را در دکوراسیون های سبک غنی و تیره دارد. بر عکس سطوح خشدار که به نظر می‌رسد با استفاده از قلم مو و خط و خش، به وجود آمده، بیشتر برای سبک‌های هیجانی و شسته رفته، کاربرد دارد. در سطوح چکش‌کاری شده به گونه‌ای نمایان می‌شود که متحمل ضربات متعدد چکش شده است. در فلزاتی با این نوع پرداخت، اغلب در سبک‌های ساده، روستایی و قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی فلزات دارای سطوحی براق هستند در واقع سطح این فلزات تا حدودی پولیش می‌شود و در ظاهر آینه وار و براق هستند. استفاده از فلز در معماری مدرن از نوع پولیش دارای محبوبیت زیادی است و در سبک‌های ساده و به دور از پیچیدگی و مینی مالیستی مناسب هستند. فلزاتی با سطوح سانتی نیز حد وسط بین سطوح پولیش شده و سطوح مات هستند. این نوع فلزات با سطوح ساتنی در سبک‌های کلاسیک کاربرد دارند.

روش‌های کاربرد فلزات در معماری

با توجه به اینکه فلزات باعث جذابیت بالای فضا و محیط می‌شوند با این حال استفاده از انواع فلز نباید به صورت سلیقه‌ای و بدون نظر کارشناسی باشد چرا که نتیجه معکوسی را به همراه خواهد داشت. بر اساس نظر کارشناسان فلزهایی مانند فلز غالب و فلز فرع توصیه می‌شود اما اگر قصد استفاده از فلز ترکیبی را دارید باید از نوع سرد و گرم آن مطلع باشید و میزان تناسب و سازگاری آن را در نظر بگیرید. کسب اطلاعات در زمینه فلزات سرد و گرم و تلفیق آنها با یکدیگر تا حدود زیادی نتیجه مطلوب را برای شما به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال استفاده از آیینه‌های تزیینی که با فلزات براق تزیین شده‌اند و یا انتخاب متناسب با پالت رنگی دکوراسیون، استفاده از لوازم تزیینی کوچک برای جذابیت محیط، پیشنهاد می‌شود. در بهترین حالت باید رنگ‌های گرم و سرد را با یکدیگر ترکیب کنید تا از حالت خنثی بودن و یا گرمی بیش از حد جلوگیری شود.

نقش و تأثیری که لوازم فلزی بر محیط می‌گذارند

همانطور که عنوان شد با استفاده از لوازم و وسایل فلزی، می‌توانید به فضایی که در اختیار دارید، جلوه و جذابیت بدهید. این راهکار، مزیت‌هایی نیز دارد کمااینکه تغییر ثابتی رخ نمی‌دهد و می‌توانید برای مدتی از این سبک استفاده کنید و در صورت تنوع دادن، آن را تغییر دهید. اگر شما نیز جزء افرادی تنوع طلب هستید و پس از مدتی به دنبال تغییر اساسی می‎گردید، توصیه می‌کنیم این بخش را تا پایان مطالعه کنید. تأثیر ایجاد جذابیت و زیبایی را می‌توانید با استفاده از تکنیک‌هایی ساده نظیر گلدان‌های فلزی، میله‌های فلزی، قفسه‌های باز در آشپزخانه، روشویی به سبک صنعتی، سطوح فلزی در آشپزخانه، پارتیشن فلزی، صندلی‌های فلزی، کتابخانه فلزی، میز جلو مبلی فلزی و غیره دو چندان کنید. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

استفاده از فلز در معماری مدرن در میز جلو مبلی

در حال حاضر از میزهای فلزی به عنوان اکسسوری‌های مدرن استفاده می‌شود که علی رغم ثبت نبودن، جذابیت زیادی را به فضا و محیط می بخشند.میزهای فلزی در مقایسه با دیگر میزهای چوبی، از تنوع بیشتری برخوردار است. این مدل میزها حسی نوستالژیک را به مخاطب می‌دهد. تولید آنها در ابعاد و اندازه‌های مختلف امکان پذیر است و میز عسلی شیک و مدرنی را می توانید سفارش دهید.  

استفاده از فلز در معماری مدرن در کتابخانه فلزی

شاید اولین تصور شما از کتابخانه، قفسه و کتابخانه های چوبی باشد اما امروزه سبک‌های متعدد و مدرنی برای آن در نظر گرفته شده است که رضایت همه سلیقه‌ها را جلب می‌کند. اگر یکی از کتابخانه‌های فلزی که با سبک و مدل‌های زیبایی دیزاین شده‌اند، را در گوشه‌ای از منزل و یا محل کار جا دهید، جذابیت زیادی را به محیط هدیه می‌دهید. در حال حاضر اکسسوری باز از محبوبیت زیادی برخوردار است اما اکسسوری بسته هم طرفداران خاص خودش را دارد در هر صورت کتابخانه فلزی متنوع، بدون تکرار و با اشکال هندسی منحصر به فرد برای هر سلیقه‌ای وجود دارد.

کاربرد پارتیشن‌های فلزی

فرفوژه یا پارتیشن‌های فلزی، نقش مهمی در زیبایی و جذابیت فضا دارند و امروزه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین تکنیک‌های استفاده از فلز در معماری مدرن، کاربرد دارند. زیبایی، مقاومت بالا، استحکام، دوام و ماندگاری و قابلیت ست شدن با سایر لوازم و وسایل منزل از ویژگی‌های پارتیشن‌های فلزی محسوب می‌شود و حتی تفکیک دو بخش را برای مخاطب فراهم می‌کند.

کاربرد میله‌های فلزی

یکی از تفاوت‌هایی که در گذشته تا به امروز کاملاً مشهود است نحوه قرار گرفتن و چیدمان انواع ظروف و قابلمه است. در گذشته تمامی ظروف را در کابینت جای می‌دادیم در حالی که امروزه گزینه‌ای به نام میله‌های فلزی پیش روی ما است و به این اختیار را می‌دهد به جای اینکه از روش‌های قدیمی استفاده کنید و قابلمه‌ها را در کابینت پنهان کنید می‌توانید با استفاده از میله‌های فلزی و با آویختن قابلمه و ماهیتابه به روی آویز جذابیت آشپزخانه را دو چندان کنید و به نوعی با استفاده از فلز در معماری مدرن، سبک دکوراسیون آشپزخانه را متحول کنید. در آشپزخانه علاوه بر استفاده از آویزهای فلزی، قفسه‌های باز فلزی نیز گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود. از این قفسه‌ها برای تزیین می‌توان استفاده کرد و با توجه به متراژ آشپزخانه چه کوچک باشد و چه بزرگ امکان نصب قفسه مناسب برای آن وجود دارد. بسیاری از لوازم تزییناتی را می‌توانید در قفسه‌ها جای دهید.

 

سوالات متداول:

به عنوان متقاضی و علاقه مند به حوزه دکوراسیون، قطعاً با سوال‌های متعددی مواجه می‌شوید. در این بخش قصد داریم سوالات متداول را با شما به اشتراک بگذاریم.

چه ارتباطی بین رنگ فلزات و طراحی داخلی وجود دارد؟

اگر استفاده از فلز در معماری مدرن را در دستور کار خود دارید باید باید به رنگ فلزات و ترکیب آن‌ها دقت کنید چرا که موجب سازگاری و یا ناسازگاری این رنگ با محیط می‌شود.  فلزات با رنگ‌های سرد و گرم پیش روی شما است و با در نظر گرفتن تمامی جوانت می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که فلزات برای تعدیل دمای فضای اتاق مناسب نیستند.کارشناسان دیزاین و دکوراسیون استفاده از فلزاتی با رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی و فلزاتی با رنگ‌های سرد مانند آبی، سبز و بنفش را پیشنهاد می‌دهند.

همچنین کارشناسان برای فضاهایی که با تم رنگی خنثی عجین شده‌اند نیز استفاده از فلزاتی که تداعی کننده گرما و انرژی هستند و به محیط صمیمیت بیشتری منتقل می‌کنند، را توصیه می‌کنند. به عنوان مثال از فلز آهن به عنوان یک فلز خنثی یاد می‌شود که برای تعدیل و ایجاد توازن بین طیف رنگی تند و نا متعادل کاربرد دارد و امکان ترکیب با سایر فلزات را نیز دارد. جالب است بدانید ترکیب فلز آهن با فلزاتی به رنگ گرم مانند طلایی، باعث جذابیت بیشتری در فضا می‌شود و احساس خوبی را به مخاطب منتقل می‌کند. اگر سلیقه شما با این سبک و سیاق نیز همخوانی نداشته باشد، گزینه دیگری نیز دارید. فلزات با روکش مات، فلزات براق و چکش خورده فضای شگفت انگیزی را به بافت و فضای مورد نظر منتقل می‌کند. همچنین در کنار لوازم فلزی، پارچه و تابلوهای نقاشی، از فلزات برای کاغذ دیواری و قاب عکس‌ می‌توانید استفاده کنید.

در دکوراسیون از چه تعداد فلز می‌توان استفاده کرد؟

در بهترین حالت بهتر است از یک نوع فلز استفاده شود اما در کنار آن می‌توانید از یک یا دو فلز به عنوان المان تکمیل کننده هم استفاده کنید. درست است که محدودیتی برای استفاده از تعداد فلز وجود ندارد اما در صورتی که قصد دارید از سه نوع فلز استفاده کنید، لازم است فضا و فاصله مناسب را مد نظر قرار دهید تا از بروز شلوغی و بی نظمی جلوگیری شود. کاربرد یک فلز با دو پرداخت متفاوت هم گزینه مناسبی است چرا که در عین تنوع، مانع از شلوغی می‌شود.

کدام متریال به عنوان ماده‌ای خنثی در نظر گرفته می‌شود و قابلیت ست شدن دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت آهن به عنوان فلز خنثی در نظر گرفته می‌شود. این فلز یک عنصر صنعتی است و برای تعدیل مجموعه‌های رنگی تند و نامتعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث جذابیت و جلوه بیشتر محیط می‌شود. از امتیازات آهن این است که با فلزات دیگر مغایرت ندارد و با کمک به دیگر فلزات با طیف رنگی گرم و یا طلایی، به جذابیت بیشتر محیط کمک می‌کند.

تلفیق فلزات طلایی و نقره‌ای چه تأثیری بر محیط دارد؟

شاید در گذشته این ذهنیت وجود داشت که نباید فلز طلا و نقره همزمان و در کنار هم مورد استفاده قرار گیرد اما امروزه این دیدگاه رد شده است و استفاده از فلز در معماری مدرن برای ترکیب فلزات طلایی و نقره‌ای ارزش زیادی قائل است. بر خلاف گذشته، ترکیب نقره و طلا، جذابیت محیط را دو چندان می‌کند و امروزه ترکیب یک فلز با رنگ گرم با یک فلز با رنگ سرد به عنوان یک سبک در نظر گرفته می‌شود و امتحان خود را پس داده است.

استفاده از سطوح فولادی چه معایبی دارد؟

سطوح فولادی در کنار مزیت‌هایی که دارد، بدون مشکل نیست و معایبی نیز دارد. ساییدگی و سایش یکی از ایرادات سطوح فولادی است و لازم است تجدید نظری در نوع استفاده داشته باشید به عنوان مثال از این نوع متریال برای اوپن آشپزخانه استفاده نکنید چرا که در معرض خش و ساییدگی قرار می‌گیرد.

 

سخن پایانی:

در این مقاله تلاش کردیم از نحوه استفاده از فلز در معماری مدرن، مزایا، معایب و دکوراسیون با ترکیب فلزی، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم با این حال اگر از طرفداران این نوع سبک هستید، توصیه می‌شود از مشاور متخصص و مجرب در این زمینه مشاوره دریافت کنید. این مشاوره ضروری است و میزان جذابیت و مطلوبیت نتیجه به تصمیماتی دارد که با کمک مشاور اتخاذ می‌کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در مجموعه رادان گلس تماس حاصل نمایید.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳