قوانین و مقررات استفاده از نرده شیشه ای

شرایط نصب نرده شیشه ای

نرده های شیشه ای ، به ویژه نرده های شیشه ای بدون فریم ، یک نوع جانپناه زیبا در یک طرح معماری و زیر مجموعه نرده مدرن، هستند. از مزایای اصلی این نوع نرده میتوان به شفاف بودن آن اشاره کرد که فضای دید بدون مانع را ارائه می دهد.
هنگام انتخاب نرده شیشه ای برای یک پروژه ، عناصر مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که نرده ای را که انتخاب می کنید هم محکم و هم ایمن باشد. خوشبختانه رادان گلس سالهاست که در حال طراحی نرده های شیشه ای است و نیازهای این طراحی¬ها را درک می کند. در ادامه برخی از مقررات ساختمان و استانداردهای مربوطه ساختمان که بر استفاده و طراحی نرده های شیشه ای حاکم است ، آورده شده است.
اگر در مورد نرده شیشه ای برای پروژه خود سوالی دارید ، فقط کافی است با تیم رادان گلس در تماس باشید.

نرده برای چه مکانی استفاده می شود؟

نرده شیشه ای و پنل های بدون قاب به عنوان جان پناه استفاده می شوند. در بیشتر موارد از نرده شیشه ای در فضاهایی که اختلاف سطح دارند، استفاده می شود.
نرده ها در ساختمانهای مسکونی خصوصی (منازل) هنگامی که اختلاف سطح کف بیش از 600 میلی متر باشد ، نیاز است.
در انواع ساختمان های دیگر به غیر از خانه، در ارتفاعاتی با بیش از دو پله که در آن تغییر سطح کف بیش از 380 میلی متر است، نرده لازم است.
موارد فوق مکان هایی بودند که به نرده نیاز است اما مطمئناً می توانید نرده های شیشه را در هر مکانی که بخواهید در یک طرح ادغام کنید. همچنین می توانید برای راهنمایی به یک معمار مراجعه کنید.

مکان های محبوب برای نرده های شیشه ای عبارتند از:

  • راه پله
  • حصار استخر
  • نیم طبقه داخلی
  • بالکن خارجی
  • فضای پشت بام
  • مناطق دارای تراس

 

قوانین برای ارتفاع نرده های شیشه ای

ارتفاع لازم برای نرده های شیشه ای توسط کاربری ساختمان تعیین می شود و در بخش مقررات ساختمان به تفصیل شرح داده شده است. 

در یک ساختمان مسکونی:

  • 800 میلیمتر: ارتفاع نرده در برابر پنجره باز شونده    
  • 900میلیمتر: نرده های داخلی (پله ها ، سطح شیب دار ، لبه های طبقه داخلی و غیره)    
  • 1100 میلیمتر: نرده های خارجی (بالکن ، لبه های سقف ، پله های خارجی و غیره)    

فضاهای تجاری و اداری برای نرده های خود نیازهای متفاوتی دارند بنابراین قوانین برای ارتفاع آن ها متفاوت است. هدف از تفاوت در این است که اطمینان حاصل شود که نرده با توجه به ترافیک احتمالی و استفاده از فضا، از تغییرات سطح محافظت می کند.

معیارهای طراحی برای نرده های شیشه ای چیست؟

بخشهای مختلفی از آیین نامه های ساختمانی وجود دارد که به مقاومت و الزامات طراحی برای یک نرده شیشه ای بدون قاب می پردازد. در واقع کار اصلی یک نرده ایجاد یک سد محافظتی است که بتواند در برابر نیروهای احتمالی وارد شده به آن با حداقل انحراف و بدون ایجاد آسیب  مقاومت کند.

هنگام طراحی نرده شیشه ای باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

Line Load

یک نیروی افقی از بالای نرده است با هدف تقلید از نیروی فردی که به بالای نرده فشار وارد می کند و با مقیاس kN /m  اندازه¬گیری می شود.

بار توزیع شده یکنواخت (UDL) 

نیرویی افقی است که به طور یکنواخت به قسمت میانی نرده وارد می شود و در مقیاس kN / m2 داده می شود.
بار متمرکز: یک بار افقی طراحی شده برای در نظر گرفتن فشارهای ناگهانی یا تصادفی وارد شده به سطح نرده است. با این هدف طراحی شده است تا به صورت دقیق نشان دهد که نرده در اثر ضربه ناگهانی انسان چه مقاومتی از خود نشان می دهد و در kN  مقیاس اندازه گیری می شود.

یکی دیگر از الزامات طراحی نرده شیشه ای این است که در صورت دسترسی کودکان به این منطقه و یا رفت و آمد به آنها ، یک کره 100 میلی متری نباید بتواند از شکاف بین هر صفحه محافظ شیشه ای عبور کند.

الزامات بارگیری نرده های شیشه ای

مقاومت بارگیری مورد نیاز یک نرده شیشه ای به کاربری ساختمان و میزان ترافیک آن بستگی دارد. جدول زیر بر گرفته از قوانین آورده شده است.

 

میزان مقاومت بارگیری نرده شیشه ای


این الزامات یک آیین نامه ایمنی هستند به این معنی که اگر کسی روی نرده با نیروی بزرگی که به آن وارد می شود بیفتد ، نرده نمی شکند بنابراین افراد به خطر نمی افتند.
مشخصات شیشه برای نرده های بدون قاب

به منظور امنیت و مقاومت بیشتر یک لایه پی وی بی (PVB) به ساختار شیشه  اضافه می شود که استحکام آنها به حدی است که حتی اگر پنل های شیشه ای ضخیم شکسته شود، شیشه یکپارچگی ساختاری نرده شیشه ای را حفظ می کند تا زمانی که یک پنل جایگزین نصب شود.

انحراف در نرده ها

هر سازه ی نرده ای دارای مقدار معینی انحراف است. انحراف پذیرفته شده برای تمام نرده ها 25 میلی متر است.
در یک نرده شیشه ای بدون قاب ، شیشه برای مقاومت در برابر تمام بارهای اعمال شده، طراحی شده است. به طور کلی ، شیشه می تواند در پایه به زمین ثابت شود یا از طریق طراحی از طریق اتصالات به ساختار ساختمان محکم شود.

مشخصات شیشه هم همیشه باید یک پنل از شیشه های مقاوم سکوریت چند لایه مناسب باشد. مشخصات دقیق و لایه های شیشه با توجه به نوع پروژه و ارتفاع نرده تعیین می شود.
نرده شیشه ای بدون قاب امروزه بسیار مورد توجه قرار دارند. این موانع ایمن شیشه ای چشم اندازی واضح و بدون قاب به ما می دهد که زیبایی منحصر به فردی در ساختمان ایجاد می کنند.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳