شیشه ساختمانی چیست؟ و معرفی انواع آن

انواع شیشه های ساختمانی

شیشه چیست؟

شیشه یک ماده سخت و قابل انعطاف می باشد که ماهیت اصلی آن شفافیت و شکنندگی آن است، که در برابر مواد شیمیایی و زنگ زدگی بسیار مقاوم می باشد. برای تهیه شیشه از مواد کربنات دو سود، سنگ آهک و شیشه سیلیس استفاده می شود، که این مواد با هم مخلوط می شود و یا حرارت بالا ذوب می شود و بعد از این مرحله به مرحله قالب گیری و خنک شدن می رود. در ادامه با انواع شیشه های ساختمانی و کاربرد آنها آشنا خواهید شد.

 

انواع شیشه ساختمانی در ساختمان سازی

 

انواع شیشه های ساختمانی


شیشه فلوت


اولین حالت شیشه ساخته شده، شیشه خام یا فلوت است که در پهنای مختلف از 2 الی 20 میلی متر تولید می شود. این نوع از شیشه ها که ساختار بسیار شکننده ای دارند و به واسطه عملیات حرارتی و افزودن لایه های محافظ به شیشه های دیگر تبدیل می شوند، نکته قابل توجهه آن این است که در همین حالت باید شیشه برش بخورد و سوراخکاری انجام شود، زیرا بعد از لمینت وسکوریت کردن دیگر امکان آن وجود ندارد.
شیشه های خام به دلیل ناخالصی های بالا، از درجه شفافیت بسیار کمی برخوردار هستند، به همین خاطر به شیشه های سبز معروف هستند.


شیشه های طرح دار یا مشجر


این نوه از شیشه ها که در مکان های خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد، تا از بیرون به داخل هیچ نوع دیدی وجود نداشته باشد و همچنین نور به میزان کافی به داخل وارد شود.
برای تولید شیشه های طرح دار ابتدا باید ماسه سیلیس، آهک و کربنات سدیم با هم مخلوط و ذوب شود و بعد از آن به دستگاه شیشه گری رفته و غلتک های طرح دار از روی این شیشه ها رد می شود و به این ترتیب این طرح ها بر روی شیشه نقش می بندد. در آخر بعد از خنک شدن شیشه بر اساس نیاز مشتری در ابعاد و اندازه های مختلف برش داده می شود.

انواع شیشه مات

انواع شیشه های مات ساختمانی


شیشه سند بلاست


یکی از روش های مات و طرح دار کردن شیشه، روش سند پلاست می باشد. در این روش نوعی از ماسه خاص با فشار بر روی شیشه پاشیده می شود و همین امر باعث مات شدن شیشه می شود. در روش سند پلاس چاله های ریز بر روی سطح شیشه کمی حالت مخملی شکل پیدا می کند و همین امر باعث می شود تمیز کردن کمی سخت شود.


شیشه ساتینا


یکی از بهترین شیشه های مات، شیشه ساتینا می باشد که در حال حاضر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است، این نوع از شیشه ها بیشتر در فضای داخلی ساختمان ها به کار می رود. شیشه ساتینا بر خلاف شیشه های سند بلاست یک سطح کاملا صاف و یک دست دارند و هیچ گونه فضای خالی و شفافی بر روی این شیشه ها دیده نمی شود.
این نوع از شیشه ها که به عنوان شیشه مات معروف هستند که از غوطه ور کردن شیشه در هیدروفلوئوریک اسید یا سایر اسیدهای به دست می آید. در روند این فرایند بر روی شیشه چاله های ریز میکروسکوپی به وجود می آید، و زمانی که بر روی این شیشه ها دست می کشید یک سطح مخملی بدون چاله احساس خواهید کرد.


شیشه های لمینت مات


برای مات کردن شیشه های لمینت دو مرحله وجود دارد. در مرحله اول طلق مابین شیشه ها قرار می گیرد. ویژگی این نوع از شیشه ها نسبت به شیشه های مات دیگر در این است که تمیز کردن این نوع از شیشه ها بسیار راحت است. در مرحله دوم شیشه ها مات هستند و توسط طلق پی وی بی به همدیگر وصل می شوند.
این نوع از شیشه ها نسبت به دو مدل قبلی دید کمتری دارد و تقریبا چیزی از پشت آن دیده نمی شود. شیشه های لمینت مات مناسب درب و مکان های خصوصی مانند اتاق های کنفرانس و درب های سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شیشه سوپر کلیر


این نوع از شیشه ها که با کیفیت بسیار بالا و از درجه ناخالصی و موج کمتری نسبت به بقیه شیشه ها برخوردار است. همچنین از لحاظ کیفیت نسبت به شیشه ای فلوت از درجه بسیار بالاتری برخوردار می باشد. رنگ سبز کمتری در این نوع از شیشه ها وجود دارد.
شیشه های سوپر کلیر باید قبل از لمینت و سکوریت شدن به صورت دقیق برش و سوراخ کاری شود، این نوع از شیشه ها بعد از سکوریت شدن عمدتا در معماری های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه سوپر کلیر، سکوریت شده امنیت بالایی را فراهم می کند و ار مقاومت پنج برابر شیشه معمولی می باشد.


انواع شیشه رنگی


شیشه های رنگی که بیشتر در ویترین مغازه ها، ساختمان های صنعتی، آزمایشگاه ها، نمایشگاه ها و ساختمان های مسکونی با طراحی منحصر به فرد و با توجه به پروژه به کار می رود. این نوع از شیشه ها در قیاس با شیشه های معمولی بخش اصلی از نور را جذب و بخش کمتر را از خود عبور می دهند.

شیشه های به دو صورت به شیشه های رنگی تبدیل می شوند. در مرحله اول هنگام ساخت شیشه، برخی مواد شیمیایی به مواد اولیه اضافه می شود که شیشه را به رنگ های مختلف در می آورد. در مرحله دوم شیشه های بی رنگ را درون مذابی از شیشه ای رنگی می برند و به این صورت شیشه ها رنگی می شود.

انواع شیشه رنگی

شیشه های هوشمند


در این نوع از شیشه ها که با استفاده از جریان برق می توان شیشه ها را مات و یا روشن کرد، در واقع می توان گفت که میزان جذب نور در شیشه های هوشمند را می توان به صورت دستی و فقط با یک کلید انجام داد. شیشه های هوشمند اصولا به صورت لمینت هستند. این روند به خاطر وجود طلق موجود در دو شیشه است که امکان مات و شفاف شدن در کمتربن زمان ممکن به وسیله جریان برق انجام می شود.
شیشه های هوشمند برای ایجاد فضاهای خصوصی در ساختمان های اداری و ... استفاده می شود و نقش بسزایی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد.


شیشه رفلکس یا آینه ای


شیشه های رفلکس که بیشتر در دکوراسیون خارجی ساختمان انجام می شود. به خاطر بازتاب نور خارجی باعث کاهش نفوذ نور به فضا داخل می شود. شیشه های آینه ای در قسمتی که نور بیشتر باشد، خاصیت آینه ای پیدا می کند. زمان هایی که هوا روشن است خاصیت آینه ای فقط سطح خارجی وجود دارد و در داخل ساختمان مانند شیشه ی معمولی می باشد و باعث کم شدن نفوذ نور خورشید به داخل می شود. در هنگام شب که فضای داخلی روشن تر از بیرون است این ویژگی بالعکس عمل می کند.

مراحل ساخت شیشه آینه ای مانند شیشه معمولی می باشد با این فرق که بعد از تمام شدن مراحل کار که بر روی شیشه انجام می شود بر روی آن موادی از فلزات مانند کروم، نیکل، نقره، آلومینیوم و مس پوشش داده می شود.

شیشه رفلکس یکی از انواع شیشه های ساختمانی
 

شیشه سکوریت


شیشه سکوریت در مکان های مورد استفاده قرار می گیرد که برای طراحان و معماران باید ایمن و مقاوم باشد، زیرا این نوع از شیشه ها نسبت به سایر شیشه های خام در مقابل تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم بوده و در صورت شکستن این شیشه ها به قطعات کوچک با لیه های صیقلی خرد می شوند و قدرت برش خیلی کمتری نسبت به سایر شیشه ها دارند. 

یکی از معایب شیشه های سکوریت این است که بعد از شکل گیری دیگر نمی توان آن ها را برش یا سوراخکاری کرد، زیرا باعث خرد شدن شیشه می شود.

 

کاربرد شیشه در ساختمان


شکستن شیشه سکوریت  با به اصطلاح خودکشی شیشه


تصور مردم بر این است که شیشه های سکوریت نشکن است و یا تحت شرایط خیلی سخت میشکنند اما این یک تصور کاملا غلط است، زیرا این نوع از شیشه ها مانند شیشه های دیگر میشکنند و تنها فرق آنها در خرد شدن و مقاومت بالاتری که دارد متفاوت است.

رمان هایی ممکن است بدون هیچ دلیلی این نوع از شیشه ها بشکنند و ریز شود که در اصطلاح می گویند شیشه خودکشی کرده است. دلایل متعددی وجود دارد که باعث خودکشی شیشه می شود. عواملی مانند قاب بندی نامناسب، ناخالصی در متریال و یا شکستگی کوچک بر روی شیشه نام برد. بهتر است در مکان های عمومی از شیشه لمینت استفاده کرد تا اگر شیشه ها خودکشی کردند در جای خود ثابت بمانند و خرد نشوند.


نحوه انجام سکوریت کردن شیشه ها


زمانی که قرار است شیشه ها سکوریت شود، باید شیشه ها را در دمای بالای 700 درجه سانتی گراد به صورت یک دست قرار بگیرد. بعد از آن باید به شیشه ها گرم شده به وسیله دمیدن باد سرد به هر دو طرف شیشه را سرد کرد.


شیشه لمینت


برای تهیه شیشه لمینت از فشرده کردن دو یا چند لایه شیشه و طلق ما بین آن به وجود می آید و در فضاهای که به ایمنی بسیار بالا نیاز داریم مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت شیشه لمینت می توان از انواع شیشه ها مانند شیشه های معمولی، شیشه رنگی، شیشه فلوت و ... استفاده کرد. 

طلق های موجود در بین شیشه باعث می شود که شیشه هنگام شکستن خرد نشود و فرو نریزد و به طلق بچسبد، به همین خاطر استفاده از این نوع شیشه در ساختمان های بلند برای جلوگیری از خطرات که باعث فرو ریختن شیشه ها می شود، جلو گیری می کند.


کاربرد انواع شیشه های ساختمانی


در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی امکان استفاده از شیشه به عنوان یک المان ساختمانی شناخته شده است. که اکثر طراحان و معمارها علاقفه زیادی به این تکنولوژی نشان داده اند. زیرا علاوه بر زیبایی، بیشترین نور و زاویه دید را برای کاربران به وجود می آورد. شیشه در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و مصارف گوناگونی مانند درب شیشه ای، نرده شیشه ای، پارتیشن شیشه ای، سقف شیشه ای، کف شیشه ای و ویترین ها می توان نام برد.


کاربرد شیشه در درب شیشه ای


درب های شیشه ای به دلیل زیبایی و ظرافت کار توجه اکثر معماران را به خود جلب کرده است. یکی از اصلی ترین معماری مدرن استفاده ار درب های شیشه ای با حداق استفاده از یراق آلات می باشد. درب های شیشه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند اولی درب های لولایی و دومی درب های ریلی است. انواع درب های لولایی مانند درب های سرویس بهداشتی، سونا، تیما، دیما و ... نام برد. انواع درب های ریلی به صورت فریم دار یا فریم لس و اسپایدر می باشد. 


مکان های قابل استفاده از درب شیشه ای

  • درب های ورودی منازل و ویلاها
  • درب ورودی اتاق های ادارجات
  • درب پاساژها و مغازه ها
  • درب سونا
  • درب اتاق مستر و سرویس بهداشتی
  • درب راه پله یا دوبند
  • درب های جدا کننده حمام از سرویس بهداشتی

 

کاربرد شیشه در درب شیشه ای

نرده شیشه ای

یکی از مدرن ترین انواع شیشه های ساختمانی که مورد استفاده قرار می گیرد، انواع نرده شیشه ای است. این نوع از نرده ها که جایگزین نرده های فلزی و آهنی می باشد. به خاطر استحکام، زیبایی و در برابر شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم هستند. به همین خاطر در فضاهای خارجی مانند اطراف استخر، بالکن، تراس و روف گاردن و ... کاربرد زیادی دارد.

 

کاربرد شیشه ای در نرده شیشه ای


پارتیشن شیشه ای


در حال حاضر استفاده از پارتیشن های شیشه ای جهت جداسازی فضا در شرکت و اداره جات مورد استفاده قرار می گیرد. پارتیشن ها بهترین گزینه برای به نمایش گذاشتن فضای داخلی شماست بدون اینکه مانع دید شود. برای طراحی دکوراسیون داخلی فضای خود می توانید از انواع شیشه با طرح و رنگ مختلف استفاده کنید و فضای خود را زیبا و مدرن نشان دهید.


انواع پارتیشن شیشه ای

این نوع از پارتیشن ها انواع مختلفی دارد، که به صورت فریم لس و فریم دار قابل ساخت می باشد. حتی می توان برای ظاهری زیباتر از درب های شیشه ای استفاده کرد. 

  • پارتیشن شیشه ای تک جداره
  • پارتیشن شیشه ای دو جداره
  • پارتیشن شیشه ای مات و رنگی
  • پارتیشن شیشه ای منزل
  • پارتیشن شیشه ای اداری

نمای شیشه ای

یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین نماها، نمای شیشه ای است، که بیشتر در نمای اداره جات و فروشگاه های تجاری و کمتر برای نماهای ساختمانی به کار می رود، استفاده از نمای شیشه ای در ساختمان ها باعث شده بیشترین نور به داخل ساختمان وارد شود.

این نوع از شیشه ها عایق بسیار خوبی برای کنترل صدا است و تنوع رنگ و مدل بسیار زیادی دارد. از جمله می توان گفت:

  • نمای شیشه ای کلمپ
  • نمای شیشه ای اسپایدری
  • نمای شیشه ای فریم لس
  • نمای شیشه ای کرتین وال
  • نمای شیشه ای فین گلس

 

کابین دوش شیشه ای یکی از انواع شیشه ساختمانی

 

کابین دوش شیشه ای

دیوایدرها نیز یکی از انواع کابین های دوش شیشه ای هستند که تنها به عنوان جداکننده بین دوش و سرویس بهداشتی نصب می‌شوند. این نوع از کابین دوش ها به علت نداشتن درب به دیوایدر یا جداکننده دوش معروف هستند.

 

 

شیشه در بخش های مختلف یک ساختمان خصوصا درب ها، دیوار، پنجره، سقف و حتی مبلمان داخلی نیز وجود دارد. به همین دلیل شما باید با انواع شیشه های ساختمانی و ویژگی های آن ها آشنا شوید. شیشه های معمولی ترکیبی از آهک، سیلیس و کربنات سدیم است. با طی مراحلی مانند حرارت دیدن در کوره و اضافه کردن مواد مختلف، انواع شیشه تولید می شوند.

در این مراحل یک شیشه عادی، ترد و شفاف تولید خواهد شد. اما شیشه های ساختمانی با توجه به مراحل تولید، خصوصیات متفاوتی دارند. شیشه ای مانند سکوریت یا نشکن، مقاومتی تا ده برابر بیشتر از شیشه های عادی دارد. مواد اضافه شده برای تغییر خواص شیشه ساختمانی عبارتند از:

اکسید نقره جهت ساخت کریستال

فلدسپار با هدف بالا بردن مقاومت

نیترات سدیم برای محو کردن رنگ سبز از شیشه

اکسید فلزات برای تولید شیشه های رنگی

اکسید سزیم برای جذب کردن اشعه های مادون قرمز

 اکسید منگنز جهت شفافیت شیشه و افزایش مقاومت آن

خرده شیشه برای سرعت بخشیدن به فرآیند ذوب مواد

اکسید سرب برای تولید بلور

مراحل تولید شیشه

در ابتدا شیشه در داخل کوره‌ ذوب شده و به دو نوع بوته ‌ای و مخزنی تقسیم بندی می ‌شود:

کوره بوته ‌ای می تواند تا ۲ تن خمیر شیشه بسازد و جهت تولید شیشه با حجم کم و حفاظت در برابر گرما کاربرد دارد. این کوره‌ ها از خاک‌ رس و پلاتین ساخته ‌شده اند. کوره‌ مخزنی از بلوک‌ نسوز ساخته شده که مواد اولیه از سر مخزن وارد کوره می ‌شوند. دمای کوره‌ توسط گاز یا برق افزایش ‌یافته تا گرم ‌شود. برای خنک کاری دیواره کوره‌ و جلو گیری از ذوب شد آن، از لوله ‌های خنک کننده آب در اطراف استفاده می‌ شود.

پس از بی ‌رنگ شدن و خروج هوا از شیشه، برای کاهش شکنندگی و مقاوم شدن، به کوره دیگر با دمای پایین انتقال می یابد. در این مرحله با انجام تعدادی فرآیند، موج های روش شیشه از بین می رود.

به شکل خلاصه جهت تولید شیشه مراحل زیر باید انجام شود:

آماده سازی مواد اولیه و تبدیل آن‌ به پودر با دانه ‌های ریز

ترکیب کردن مواد با نسبت ‌های مورد نیاز و مقداری آب برای ایجاد یک ترکیب شیمیایی برای شیشه

ذوب مواد اولیه و مخلوط شدن آن ها در کوره تا تبدیل شدن به خمیر شیشه

انواع شیشه

معماران به استفاده از شیشه‌ در طراحی ساختمان نگاه ویژه ای دارند. زیرا زیبایی و مدرن بودن شیشه ساختمانی، امکان نقش بستن طرح ‌های مختلف و خاص را افزایش داده است. شیشه های ساختمان در طرح ها و رنگ هایی متنوعی تولید می ‌شوند. شیشه بسته به نوع، طراحی و رنگ آن‌ در قسمت‌ های مختلف ساختمان قابلیت استفاده دارد.

همان گونه که عنوان شد، شیشه یک ماده کاربردی در ساختمان به حساب می آید. زمانی که از ظرافت و زیبایی شیشه در کنار استقامت فلز استفاده شود، آثاری مستحکم، ظریف و زیبا  ظاهر می شود. میزان روشنایی درون ساختمان نیز یکی از خصوصیات مهم معماری در معماری مدرن است.

در ادامه مطلب گروه مهندسی رادان گلس، انواع شیشه ساختمانی را به شما معرفی می کند:

شیشه های لمینتی

این شیشه از ترکیب چند لایه مواد اولیه که برای ساخت شیشه های عادی استفاده شوده، تشکیل می شود. به همین دلیل وزن این نوع شیشه نسبت به نوع معمول آن بیش تر است. همچنین شیشه لمینتی در مقایسه با شیشه های معمولی ضخیم تر است و گرما را کم تر انتقال می دهد. این شیشه برای ساخت آکواریوم و پل شیشه ای بسیار مناسب است.

شیشه های فلوتی

شیشه فلوت یا تخت، نخستین حالت از شیشه تولید شده است. این شیشه با ضخامت هایی از ۲ میلی متر تا بیش از ۲۰ میلی متر به بازار عرضه می شود. اما به شکل  معمول در ساختمان ها از ضخامت های 4 تا 8 میلی متر نصب می شود. این شیشه به علت فرآیند تولید خود، معمولا خمیدگی ندارد.

به همین دلیل در اکثر ساختمان ها و خصوصا پنجره ها کاربرد زیادی دارد. این نوع شیشه را می توان به شکل اولیه خود یا به صورت فراوری شده استفاده کرد.

شیشه های دو جداره

یک شیشه دوجداره از به هم پیوستن یک یا چند قاب شیشه به شکل موازی جهت تولید یک واحد غیر قابل نفوذ، تولید می شود. در واقع این شیشه برای به تولید، با یک محفظه با هوای خشک بین جداره ها ساخته می شود. محفظه بین دو جداره معمولا با پروفیل آلومینیوم که یک ماده ضد رطوبت است، پر می گردد.

در این حالت میزان انتقال دما و نفوذ صدا به داخل ساختمان، به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند. تزریق گاز به درون محفظه خالی بین شیشه ها، به منظور ایجاد یک عایق حرارتی و صوتی ایده آل انجام می گیرد. این نوع شیشه به صورت چشم گیری سبب کاهش هدر رفت انرژی خواهد شد.

اصلی ترین خصوصیت یک شیشه دو جداره، مقاومت بسیار زیاد آن در برابر نفوذ، سرما، گرما و صدای محیط است. در بین لایه های این شیشه یک فضای خلاء و یا هوای خنثی وجود دارد. البته با توجه به نوع کاربرد و محل استفاده از ان، می توان این شیشه را به شکل مشجر، سکوریت و لمینت نیز ساخت.

شیشه های سوپر کِلیر

کیفیت شیشه سوپر کلیر بسیار بالا بوده و از نا خالصی و موج کم تری نسبت به شیشه فلوت برخوردار است. همچنین از نظر خلوص درجه بالایی دارد و در شیشه تولید شده آن رنگ سبز کم تری مشاهده می شود.

این شیشه پیش از سکوریتی و لمینتی شدن، باید به شکل دقیق برش و سوراخ کاری شود. چون که پس از تولید، امکان  انجام کار های عنوان شده وجود ندارد. کاربرد شیشه سوپر کلیر پس از سکوریت شدن معمولا در معماری شیک و مدرن است. به دلیل این که این شیشه ها، پس از سکوریت شدن امنیت بالایی دارد و مقاومت آن 5 برابر شیشه های معمولی خواهد بود.

شیشه های ضد حریق

این نوع شیشه ها در مقابل حرارت ‌های بالا، دوام می آورند و اغلب جهت ساختن تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می‌ شوند. میزان انبساط و انقباض آن کم بوده و به همین دلیل می ‌توان آن را به سرعت حرارت داده و سریعا سرد نمود.

شیشه های سکوریت

شیشه سکوریتی یک فرآیند است که عملیات حرارتی روی شیشه و در کوره های مخصوص انجام می شود. شیشه خام پس از تولید و آماده سازی، در اندازه های مورد نظر برش می خورد. این شیشه نوعی شیشه آبکاری شده است، اما با استحکامی تا چهار برابر بیش از شیشه های معمولی. از این شیشه به ‌عنوان شیشه نشکن نیز استفاده می شود.

شیشه سکوریتی تا حرارتی بیش از ۱۲۰۰ درجه گرم شده و به سرعت خنک می شود. اگر این شیشه ناپایدار باشد، شکسته خواهد شد. بنابراین این شیشه را پیش از استفاده، آزمایش می‌ کنند. از این نوع شیشه در صنایع خودرو سازی، درب ورودی ساختمان ‌ها و لوازم خانگی استفاده می شود.

شیشه های رنگ دار

شیشه های دارای رنگ با اضافه یا کاهش بعضی از مواد شیمیایی موجود در مصالح اولیه، به دست می آید. در روشی دیگر شیشه سفید را درون شیشه مذاب رنگی فـرو می برند تا دو طرف آن دارای رنگ شود. این شیشه معمولا در ویترین مغازه ها و نمایشگاه ها، آزمایشگاه ها و در کل انواع ساختمان ها به کار می روند. این شیشه به نسبت شیشه های معمولی بخش زیادی از نور را جذب می کند.

شیشه های رنگی به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

شیشه های براق

شیشه های مات

شیشه های متالیک

شیشه های دکوراتیوی

یکی از پرکاربرد ترین شیشه ها‌ برای نصب در ساختمان ها و طراحی های داخلی، شیشه‌ از نوع دکوراتیوی است. این شیشه‌ تنوع بسیار زیادی دارد و برای مثال می توان به شیشه لاکوبل رنگی اشاره نمود. شیشه‌ لاکوبل رنگی یکی از شیشه‌ های دکوراتیوی هستند که نور را از خود عبور نمی دهند و فقط از یک‌ طرف نما دارند.

شیشه های سند بلاست

سند بلاست کردن یکی از شیوه های مات کردن و درج طرح روی شیشه است. در روش ساخت این شیشه، نوعی خاص از ماسه با فشار روی شیشه پاشیده شده تا سبب مات شدن آن ‌شود. در این نوع شیشه، می‌توان طرح‌ های متنوع و نقوش‌ دلخواه را روی آن ایجاد کرد.

در شرکت ‌ها و سازمان ‌ها، از این نوع شیشه برای درج لوگو، برند یا شعار روی شیشه استفاده می‌ شود. با این کار هم سبب مات شدن شیشه می‌ شود و هم لوگو و یا برند آن شرکت به وضوح نمایان خواهد شد.

شیشه های ضد گلوله

ظاهر شیشه های ضد گلوله هیچ تفاوتی با شیشه معمولی ندارد. اما اگر یک گلوله به سمت آن شلیک شود، به جای فرو ریختن، مانع از عبور آن خواهد شد. این شیشه با استفاده از چند لایه شیشه و پلی کربنات ساخته می شود و با کمک طلق پلیمری امنیت آن تضمین می کنند.

در کل هر چه ضخامت و تعداد لایه های این شیشه بیشتر باشد، توانایی جذب انرژی گلوله بالاتری دارد. از شیشه های ضد گلوله عموما در مواقعی که احتمال سرقت وجود داشته باشد استفاده می شود. بانک ها، موزه ها، مراکز امنیتی و طلا فروشی ها محل هایی هستند که از شیشه ضد گلوله در ساخت آن استفاده شده است.

شیشه های مشجر

یک نوع دیگر از شیشه برای ایجاد یک فضای خصوصی در ساختمان ها، استفاده از شیشه مشجر یا طرح دار است. این شیشه با عبور ماده مذاب شیشه از بین غلطک های فلزی طرح دار ساخته خواهد شد. این غلطک ها ضخامت های مختلفی را ایجاد می کنند و طرح های درخواستی نیز روی یک یا هر دو طرف شیشه حک می شود.

از این شیشه در محلی هایی استفاده می شود که نیازی به عبور نور از بیرون به داخل نیست. این نوع شیشه فضای داخل منزل را کوچک نشان می دهد و سبب حذف کامل دید از بیرون می شود.

شیشه های نشکن

شیشه های نشکن از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده که با ورقه نایلون، تحت حرارت و فشار بالا به هم وصل می ‌شود. همچنین بعضی از این شیشه‌ به عنوان یک عایق صوتی، جاذب حرارت، کاهنده شفافیت و ایمنی به کار می رود. زمانی که این شیشه‌ بشکند خاصیت کشسانی مانع از پراکندگی ذرات آن خواهد شد.

این نوع شیشه‌ ضریب انبساط کمی دارد و در برابر تغییرات ناگهانی دما یا ضربه، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. به همین دلیل از آن برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی و ظروف آشپز خانه استفاده می ‌شود. از دیگر کاربرد های آن می توان درون خودرو ها و ویترین مغازه‌ های با اشیاء گران‌ قیمت نام برد. گاهی اوقات شیشه های نشکن را از جنس شیشه سکوریت نیز می سازند.

شیشه های رفلکسی

روی یک شیشه رفلکس، یک پوشش باز تابنده نور قرار دارد. این نوع شیشه نور را انعکاس داده تا حرارت را کاهش دهند. شیشه های رفلکسی معمولا در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که از بیرون به این شیشه ها نگاه کنیم تصویر محیط اطراف را روی آن می بینیم اما داخل ساختمان قابل دیدن نیست. اما هنگامی که از داخل ساختمان به محیط بیرون نگاه کنیم، به راحتی محیط بیرون دیده می شود.

این شیشه در شب به شکل بر عکس عمل می کند و به سادگی نمای داخل ساختمان از پشت شیشه قابل مشاهده است. استفاده از این شیشه تا حد زیادی حرارت خورشید را کاهش داده و نیاز کم تری به صرف جویی در هزینه دارد.

شیشه های پیرکس

از شیشه پیرکس معمولا در ظروف آشپز خانه بسیار استفاده می شود. همچنین از این شیشه برای درب فر، شیشه بخاری و ظروف‌ آزمایشگاهی نیز استفاده خواهد شد. این گونه شیشه ‌ها حتی زمانی که در معرض گرمای مستقیم قرار بگیرد، باز هم مقاوم هستند. همچنین هنگامی که با یک ماده شیمیایی یا اسیدی مواجه ‌شود، تغییری در آن‌ مشاهده نخواهد شد.

شیشه های مات

شیشه های مات، شیشه ‌ای است که اجازه ورود نور به داخل را می ‌دهد، اما به سادگی نمی ‌توان طرف دیگر شیشه را دید. گاهی اوقات این شیشه به تنهایی دارای طرح است که می ‌توان با توجه به علاقه هر کدام را به دلخواه انتخاب نمود. در بین شیشه ها، این نوع شیشه محبوب ‌ترین مدل برای حمامو درب ورودی مراکز بزرگ است. در کل، شیشه مات برای فضا هایی که نیاز به کاهش دید از بیرون دارند استفاده می شود.

شیشه های کریستالی

برای ایجاد نمایی شفاف و درخشنده به یک شیشه یا کریستالی کردن آن، اکسید سرب به کار می رود. شیشه کریستالی جزو شیشه های سیلیکاتی بوده که سختی بسیار کمی دارند. این شیشه را می توان تراشید و برای ساخت انواع ظروف استفاده کرد. وجود سرب در این شیشه سبب افزایش میزان شکست نور شده و در نتیجه درخشندگی بالایی خواهند داشت.

شیشه های کریستالی معمولا با دو نوع مغز آبی و مغز سفید شناخته می شوند. اما به شکل علمی در دو دسته فوق شفاف و کلیر قرار می گیرند. از لحاظ ضخامت از 4 میلی متر تا ۲۰ میلی متر تولید می شود. این شیشه بسیار خالص است و در زیر نور خورشید معمولا به شکل مغز آبی دیده می شود.

شیشه های خم

شیشه‌ های خم را با نام شیشه ‌های انحنا دار نیز می‌ شناسند. از این شیشه معمولا در خودرو ‌ها، ساختمان ‌های تجاری، خانه‌ ها، گنبد ها، درب های گردان و ویترین ‌ها استفاده می شود.

موارد زیر رایج ترین کاربرد های شیشه خم را عنوان می کنند:

پنجره‌ منحنی

یک نوع خاص از پنجره‌ وجود دارد که با انحنا و قوس ساخته می‌ شود. البته این پنجره‌ ها درون قاب خود، به شیشه ‌های خم شده نیاز دارند.

آسانسور بدنه شیشه ‌ای

آسانسور با بدنه شیشه ‌ای یکی از به روز ‌ترین المان ‌ها در  طراحی ساختمان ‌ها است. کابین این نوع آسانسور ها باید به شکل جمع و جور باشند. بنابراین باید از شیشه ‌های منحنی دار برای پوشاندن سر تا سر کابین آن استفاده نمود. این شیشه‌ کارآمد بالایی برای ساخت کابین آسانسور های کوچک‌، قابل‌ کنترل‌ و سبک‌ دارد.

پارتیشن ‌بندی با شیشه‌

امروزه پارتیشن شیشه ای یکی از تجهیزات محبوب در طراحی داخلی است. پارتیشن ‌ها برای تقسیم فضا ها، یکی از مناسب ترین گزینه ‌ها به حساب می ‌آیند. پارتیشن‌ شیشه ‌ای که معمولا به شکل نوین طراحی می شود و ظاهر زیبایی نیز دارد، شیشه‌ منحنی دار است. این گونه پارتیشن ‌ها خلاقانه‌ و متنوع‌ تر از پارتیشن‌ های ساخته شده با شیشه صاف است.

ساخت آکواریوم

در صورتی که شما نیز مانند بسیاری از مردم از ظاهر ساده آکواریوم خود خسته شده ‌اید، به آکواریوم‌ با بدنه منحنی نیز فکر کنید. آکواریوم‌ هایی که به جای بدنه شیشه ای‌ صاف خود، از شیشه‌ دارای منحنی ساخته شده باشد، زیبا و شیک تر به نظر می ‌رسند.

کاربرد شیشه های ساختمانی

همان گونه که ذکر شد، شیشه در مصارف ساختمانی بسیار کاربرد دارد. برای بخش های مختلفی مانند کف طبقات نیز از شیشه نشکن با مقاومت و ضخامت بالا استفاده شده است. در مراکز تجاری، فضا های مسکونی این نوع کف قابل مشاهده است. در کنار کف ساختمان، در سقف، نورگیر ها و درب و پنجره نیز شیشه های ساختمانی نام برده استفاده می شوند.

امروزه کاربرد شیشه از این نیز فراتر رفته است. آن گونه که پیدا است در طراحی داخل ساختمان، انواع پله ها، پارتیشن ها و حتی نرده ها نیز از شیشه استفاده شده است. در انتخاب یک شیشه باید نوع و خصوصیات آن نیز در نظر گرفته شود تا شیشه مورد نیاز انتخاب شود. یک شیشه ساختمانی باید عایق صوتی، حرارتی، نمای زیبا، استحکام و امنیت داشته باشد.

نکات مهم

در زمان انتخاب یک شیشه ساختمانی، باید نوع کاربرد آن را در نظر داشته باشید.

سعی کنید از پنجره های با شیشه ساختمانی دوجداره استفاده کنید.

شفافیت یک شیشه باید در تمام سطح آن یکنواخت باشد.

در صورت تهیه شیشه دوجداره، نوار ها و چسب عایق بین لایه های شیشه باید به شکل کامل اجرا شده باشد.

باید تست های مورد نیاز برای وجود گاز بین لایه ها انجام شده باشد.

یک شیشه باید پیش از نصب از نظر عدم ترک و لب پریدگی کنترل شود.

شیشه ها باید قبل از نصب از لحاظ گونیا بودن چک شوند.

در سطح شیشه ها هیچ موجی نباید مشاهده شود.

برای حمل و نقل شیشه ها باید از خودرو با تجهیزات مناسب استفاده گردد.

برای انبار کردن و دپوی شیشه ها در محل نصب، زیر آن ها از شاسی های مخصوص شیشه استفاده گردد.

 شیشه های دپو شده نباید در مسیر تردد قرار گرفته باشدن.

پس از نصب، حتما از بسته بودن صحیح پیچ ها و بست های نگهدارنده اطمینان حاصل کنید.

درنما های شیشه ای، در صورت نصب شیشه های بزرگ، باید از شیشه های لمینتی و سکوریتی استفاده گردد.

شیشه هایی که در مسیر عبور و مرور قرار دارند، باید سکوریتی باشد تا در صورت شکستن، کسی دچار آسیب نشود.

 

 امروزه انواع مختلفی از شیشه ساختمانی در دسترس است و حتی شیوه ای جهت تزئین آن ها نیز خواهد بود. به عنوان مثال استفاده از مات کننده در شیشه ها مات ساده و رنگی، می تواند یک ایده کاربردی و دکوراتیو باشد. قیمت شیشه ساختمانی با توجه به نوع آن و تعداد مورد نیاز، تعیین می شود. در زمان انتخاب نوع شیشه و محل نصب آن بسیار دقت نمایید.

شیشه یکی از مواد بسیار پرکاربرد است که علاوه بر زیبایی نما، استفاده های دیگری نیز در ساختمان‌ دارد. شیشه ساختمانی با توجه به ویژگی و نوع آن، انواع مختلفی دارد. ما در گروه مهندسی رادان گلس سعی کردیم در این مقاله متداول ‌ترین و پرکاربرد ترین انواع شیشه را به شما معرفی کنیم. البته به دلیل تنوع زیاد شیشه ‌ها، تشخیص شیشه مناسب برای افراد کمی دشوار است. بنابراین ما در این مجموعه تخصصی آماده ارائه هر گونه مشاوره در این زمینه هستیم.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳