استاندارد های طراحی راه پله

استاندارد های طراحی راه پله

راه پله جزء مهمی از ساختمان است که به رفت و آمد بین 2 طبقه کمک می کند. راه پله هایی که به درستی طراحی نشده اند، در صورتی که استاندارد های طراحی راه پله و قوانین ساختمانی به درستی رعایت نشود، می تواند باعث آسیب شدید و حتی مرگ شود. از این رو، طراحی پله ها مانند پله طبق دستورالعمل های تعیین شده برای اهداف ایمنی مهم است.

در حالت ایده آل، هر پله ای مانند پله معلق، پله های شیشه ای و... باید ارتفاع و طول مناسبی داشته باشد تا هر قدم با قدم های یک فرد معمولی مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر، فرد باید بتواند با راه رفتن همیشگی خود یک قدم به جلو برود و در نهایت پای خود را روی پله بعدی بدون زور زدن یا کشش قرار دهد.

هنگامی که پله های چوبی یا پله های استیل خیلی بلند هستند، برای بالا رفتن به تمرکز و تلاش بسیار بیشتری نیاز دارند و خطرناک تر می شوند. راه پله هایی با آج های بسیار باریک برای کسانی که پاهای بزرگ دارند خطرناک و ناراحت کننده خواهد بود. پلکانی با آج‌های خیلی پهن فضای زیادی را اشغال می‌کند و بالا رفتن از آن ناراحت‌کننده خواهد بود، زیرا برای تکمیل هر پله یا به دو گام یا یک گام بلند نیاز دارد.

گروه مهندسی رادان گلس تجربه طراحی و اجرای پروژه‌های بسیار انواع پله‌ها و نرده‌ها از جمله پله و نرده شیشه ای، پله‌های چوبی و... را دارا می‌باشد. برای اطلاعات بیش‌تر در رابطه با قیمت اجرای نرده شیشه ای و سایر پله‌ها با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرد.

استاندارد های طراحی راه پله


ضوابط و استاندارد های طراحی راه پله


عرض پله


اندازه‌گیری‌های حیاتی مانند عرض پلکان استاندارد، ارتفاع بالابر و عمق آج زمانی که در حال بازسازی یا ساختن خانه هستید، حدس و گمان نیستند . اندازه‌گیری راه پله‌ها با رویه‌های رایج و آیین‌نامه ساختمانی تعیین می‌شود، که خود اغلب توسط روش‌های عمومی تأیید شده اطلاع‌رسانی می‌شود. هدف از این قوانین ایمن ساختن راه پله ها تا حد امکان است، بنابراین هرگز نباید آنها را نادیده گرفت یا دور زد.

در عین حال، اندازه‌گیری‌های کد راه پله انعطاف‌پذیری خاصی را فراهم می‌کنند، زیرا اکثر اندازه‌گیری‌ها با حداقل یا حداکثر همراه هستند. یک مثال بارز عرض پله استاندارد است. کد راه پله بیان می کند که پله ها باید 90 تا 110 عرض یا بیشتر داشته باشند. تا زمانی که استاندارد عرض 110 رعایت شود، می توانید عرض پله ها را تا جایی که می خواهید گسترش دهید.

استانداردهای پیشنهادی نه تنها به شما در ساختن پله ای ایمن کمک می کند، بلکه به ساختن پله ای راحت نیز کمک می کند که بتوانید روز و روز از آن برای سال های آینده استفاده کنید. با این حال، همه اندازه‌گیری‌های راه پله در همه نقاط کشور یکسان نیستند.

 

ارتفاع پله 

استاندارد ارتفاع پله نهایت باید 18 سانتی متر باشد ولی گاهی اوقات در زمان ساخت ارتفاع پله افزایش پیدا می کند و تا 20 سانتی متر هم می رود. در نظر داشته باشید که بیشتر از این ارتفاع باعث مشکل در رفت و امد می شود. 

مطالعه بیش‌تر: پله شیشه ای چیست؟


اندازه کف پله

اندازه کف پله ها حداقل باید 30 سانتی متر باشد. اگر کف پله ها کمتر از این مقدار باشد خطر آفرین است و باعث سقوط اشخاص در هنگام تردد از پله ها می شود.


نبودن پله تکی در بین پاگردها 

این نوع از پله ها در ساخت و ساز کاملا ممنوع است و در هنگام رفت و امد باعث سقوط اشخاص می شود. استفاده سه پله یا بیشتر زمانی که عرض یک پاگرد حدود یک متر و بیست سانتی متر باشد مجاز به حساب می آید، اما پله های تکی غیر استاندارد بوده و مجاز نیست.

مطالعه بیش‌تر: اجرای کرتین وال


عرض پاگردها 

حداقل استفاده عرض پاگردها باید یک متر و ده سانتی متر باشد، زمانی که در یک پاگرد ستونی وجود داشته باشد این عرض تغییر پیدا می کند و عرض آن به 90 سانتی متر خواهد رسید.

 

عرض پاگرد ها یکی از استاندارد های طراحی راه پله

ابعاد استاندارد نرده پله


استاندارد اصلی نرده ها باید یک مترو ده سانتی متر از کف پله باشد و فاصله نرده ها باید حدود 11 سانتی متر باشد. اگر این فاصله کمتر شود باعث افتادن کودکان از لابه لای نرده ها می شود.

 

تراش انتهای کف پله


یک پله استادارد در بخش انتهایی خود خراش خوردگی دارد، زیرا این خراش خوردگی باعث می شود هنگام رفت و آمد جلوی افتادن را بگیرد. 


تعداد پله ها در یک پاگرد


تعداد پله های استاندارد از یک پاگرد تا پاگرد بعدی حداکثر باید 12 عدد باشد. بیشتر از 12 عدد بدون پاگرد باعث می شود روند رفت و آمد کند پیش رود و ایجاد ازدحام در پله شود.

 

شیب یا زاویه پله


در موضوع اندازه استاندارد راه پله ها شیب راه پله نیز مهم بوده و حتما در محاسبات ابعادی مشخص برای آن وجود دارد. در ساختمان های مسکونی شیب راه پله در حدود ۳۰ درجه است.

 

شیب یا زاویه پله در استاندارد های طراحی راه پله

 

استاندارد های طراحی راه پله

 

  • حداقل و حداکثر عرض راه پله باید 90 تا 110 سانتی متر باشد.
  • حداکثر تعداد پله ها از یک پاگرد تا پاگرد بعدی باید 12 تا پله باشد.
  • حداکثر فاصله در آپارتمان تا ورودی پله فرار باید 10 متر باشد.
  • بیشترین فاصله میان نرده های عمود باید 11 سانتی متر باشد.
  • 18 سانتی متر ارتفاع پله
  • حداقل اندازه کف پله 30 سانتی متر باید باشد.
  • عرض هر پاگرد باید 110 سانتی متر باشد.
  • ارتفاع نرده باید حدود 110 ساتی متر باشد.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳