استفاده از شیشه در معماری مدرن

استفاده از شیشه در معماری مدرن

شیشه از قدیم در معماری دارای کاربرد‌های زیادی بوده است. اما امروزه کاربرد آن در هنر معماری بسیار گسترده‌تر شده است. در واقع شیشه هم در ساختن ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی آن کاربردهای بسیار زیادی دارد. استفاده از شیشه در معماری مدرن موجب شده است که زیبایی‌ها و جذابیتهای این هنر بیشتر به چشم بیاید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد شیشه و استفاده‌های آن در معماری مدرن بیشتر صحبت کنیم.

کاربردهای شیشه در معماری

شاید در نگاه اول این گونه به نظر برسد که کاربردهای شیشه در معماری فقط به شیشه پنجره ختم می‌شود. اما در واقع این گونه نیست؛ شیشه در معماری امروز می‌تواند کاربردهایی بسیار گسترده‌تر از آنچه که فکر می‌کنید داشته باشد. از شیشه می‌توان برای درب ساختمان، ساختن پارتیشن‌ها، وسایل تزیینی و حتی نمای ساختمان استفاده کرد. وجود شیشه در خانه این امکان را فراهم می‌کند که فضای خانه دلپذیرتر شده و از میزان یکنواختی آن کاسته شود. زیرا شیشه ابزاری است که باعث ورود نور به فضای ساختمان می‌شود. خوب است بدانید که شیشه به ذخیره انرژی نیز کمک زیادی می‌کند. در ادامه به کاربردهای شیشه در موارد مختلف در ساختمان اشاره می‌کنیم.

نرده شیشه ای

یکی از کاربردهای شیشه در معماری مدرن استفاده از آن در ساخت نرده شیشه ای است. در ساختمانهایی که دوبلکس بوده و داره پله هستند، وجود نرده از ضروریات است. بسیاری از افراد بنا بر نوع سلیقه خود، نرده شیشه‌ای را انتخاب می‌کنند. نرده شیشه‌ای می‌تواند زیبایی و جذابیت خاصی را به فضای داخلی ساختمان ببخشد. علاوه بر این موضوع، نرده شیشه‌ای باعث می‌شود که فضا بزرگتر دیده شود، زیرا در مجموع به کارگیری شیشه در دکوراسیون منزل باعث اشغال فضای بصری کمتری خواهد شد.

پله شیشه ای

بسیاری از افراد برای دکوراسیون منزل و یا محیط کار خود از پله شیشه‌ای استفاده می‌کنند. پله شیشه ای می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. اولین و ساده‌ترین مزیت آن، جذابیت چشمگیری است که به فضای ساختمان خواهد داد. همچنین پله شیشه‌ای در محیط‌های کسب و کار این امکان را فراهم می‌کند که طرح و لوگوی خود را بر روی آن پیاده‌سازی کنید.

از دیگر کاربردهای پله شیشه‌ای استفاده از آن در محیط هتل‌ها، حیاط، روف گاردن، استخر و … است. یکی دیگر از مزیت‌های پله شیشه‌ای این است که در ذخیره انرژی کمک زیادی می‌کند. زیرا این نوع پله، از هدر رفتن گرما و سرما جلوگیری کرده و همچنین موجب ورود نور بیشتری به ساختمان می‌شود. در صورت ورود نور کافی به ساختمان، نیاز به روشن کردن لوازم روشنایی کمتر خواهد شد.

کف شیشه ای

استفاده شیشه در معماری مدرن فقط به نرده و پله ختم نمی‌شود. بلکه برای کف ساختمان نیز می‌توان شیشه استفاده کرد. کف شیشه‌ای برای جابجایی نور در بین چند طبقه کاربرد زیادی دارد. از کف شیشه ای میتوان در مکان‌هایی مانند پاساژها استفاده کرد. همچنین در برخی از مکان‌هایی که قصد داریم هیجان افراد را بالا برده و به نوعی سرگرمی ایجاد کنیم، می‌توانیم از کف شیشه‌ای استفاده کنیم. مثلا در برخی از مکان‌های تفریحی واقع در ارتفاع، با تعبیه کردن کف شیشه‌ای می‌توان هیجان بسیار زیادی را به افراد وارد کرد. ایمن‌سازی کف شیشه‌ای از طریق لمینت کردن و برخی از تکنیک‌ها و روش‌های ایمن‌سازی انجام می‌گیرد.

نمای شیشه ای

ساخت نمای شیشه‌ای یک روش دیگر برای استفاده از شیشه در معماری مدرن است. هنگامی به نمای یک ساختمان، نمای شیشه ای می‌گوییم که حداقل ۶۰ درصد ساختمان با پوششی از شیشه باشد. نمای تمام شیشه زیبایی و جلوه خاصی را به محیط و دکوراسیون می‌بخشد. علاوه بر این استفاده از نمای تمام شیشه، نور بیشتری را وارد ساختمان می‌کند. در واقع شیشه باعث می‌شود که از نور خورشید حداکثر استفاده را کنید.

حال اگر شیشه‌ای که مورد استفاده قرار می‌دهید، دو جداره یا سه جداره باشد در انرژی صوتی و حرارتی نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. زیرا این نوع شیشه‌ها یک لایه عایق برای انواع انرژی محسوب می‌شوند. یکی دیگر از مزایای نمای شیشه‌ای، داشتن تنوع زیاد در رنگ و مدل است. این موضوع موجب می‌شود که تمامی سلیقه‌ها بتوانند از آن استفاده کنند. مزیت دیگری که می‌توان برای نمای شیشه‌ای برشمرد این است که اضافات این نما نسبت به مصالح ساختمانی دیگر بسیار کمتر است. در نتیجه هزینه کمتری را نیز در پی خواهد داشت.

نمای شیشه‌ای بیشتر برای ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شود. اگر بخواهیم برای ساختمان‌های مسکونی از آن استفاده کنیم، باید آن را با نمای سنگ یا ترموود ترکیب کنیم. نمای شیشه‌ای به گونه‌ای طراحی شده است  که در عین حال که می‌توان از انرژی خورشید استفاده کرد، اما از عبور اشعه فرابنفش خورشید نیز جلوگیری می‌کند. امروزه نماهای شیشه‌ای مات و آینه‌گون طرفداران بسیاری پیدا کردند.

 سقف شیشه ای

نوع دیگر استفاده از شیشه در معماری مدرن، استفاده از آن در سقف است. سقف شیشه ای موجب می‌شود که از نور طبیعی حداکثر استفاده را کنید. همچنین این نوع سقف امکان مشاهده بخشی از محیط بیرون را به افراد می‌دهد. سقف شیشه‌ای نیز در نوع خود زیبایی خاصی را به محیط می‌بخشد. سقف شیشه‌ای در واقع نوعی نورگیر محسوب می‌شود. ساخت و اجرای این سقف را می‌توان به دو شکل گنبدی (خم) یا فلت (تخت) انجام داد. وجود سقف شیشه ای در ساختمان کمک می کند که فضا بسیار بزرگتر از آنچه که واقعا هست به نظر بیاید.

دیوار شیشه ای

دیوار شیشه‌ای یک نوع استفاده دیگر از شیشه در معماری مدرن است. دیوار شیشه‌ای در واقع یک پارتیشن و تفکیک کننده خوب فضا محسوب می‌شود. حال اگر این شیشه دوجداره نیز باشد، می‌تواند یک عایق صوتی و حرارتی نیز به شمار آید. معمولاً شیشه‌های طرح‌دار را برای مکان‌هایی مانند حمام یا کابین‌های دوش استفاده می‌کنند. شیشه‌های رنگی نیز می‌توانند برای تفکیک فضاهای بزرگ مانند هال و پذیرایی استفاده شوند. دیوار شیشه‌ای  در مکان‌هایی مانند شرکت‌ها که می‌خواهیم افراد زیادی را در یک فضای بزرگ جای دهیم، کاربرد دارد. به کمک دیوار شیشه‌ای می‌توان پرسنل را از یکدیگر جدا کرده و یک اتاق کوچک برای هرکدام بسازیم.

هندریل شیشه ای

هندریل شیشه‌ای کاربرد دیگری برای شیشه در معماری مدرن است. این نوع هندریل از پنل‌های تمام شیشه به همراه اتصالات فلزی استیل یا آلومینیوم ساخته می‌شود. هندریل شیشه‌ای علاوه بر شیشه‌های ایمن، مقداری قطعات فلزی نیز در خود جای داده است. این نوع هندریل به جز زیبایی و چشمگیری خاصی که دارد، در ایجاد احساس امنیت نیز دخیل است. از هندریل شیشه‌ای می‌توان در بالکن و تراس استفاده کرد.

زیرا علاوه بر اینکه مناظر اطراف را می‌توان به خوبی مشاهده کرد، امنیت افراد را نیز بالا می‌برد. علاوه بر آن یک عایق صوتی خوب نیز محسوب می‌شود. هندریل شیشه‌ای در دو نوع بدون قاب و قاب‌دار در معماری ساختمان استفاده می‌شود. قاب‌ها معمولا از جنس فلز و یا چوب هستند. علاوه بر تراس و بالکن، از این نوع هندریل می‌توان برای پوشش محافظ در راه پله‌ها، پشت بام‌ها و پنجره‌ها نیز استفاده کرد.

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال که به نمای لامل نیز معروف است، نوعی نما در ساختمان‌های مدرن است. نمای کرتین وال دارای ساختاری خود ایستا است. در ساختار خود ایستا وزن بالای شیشه بر روی لامل‌ها و شاسی‌کشی‌ها می‌افتد. این موضوع موجب می‌شود که ساختمان متحمل هیچ گونه بار اضافی نشود. اگر بخواهیم واضح‌تر بیان کنیم، نمای کرتین وال نوعی نمای شیشه‌ای است. وزن شیشه‌ها و انرژی باد، طوفان، بارندگی و هر انرژی مضاعفی بر روی ساختمان نمی‌افتد. بلکه تمام انرژی‌ها وارد قسمت خارجی نما می‌شوند.

نمای کرتین وال یا لامل معمولاً از مصالح سبکی مانند شیشه و آلومینیوم ساخته می‌شود. این نما از نوع خشک و تهویه شونده است‌. نسل قبلی نمای کرتین وال، نمای فریم لس نام داشت که این نما بر روی آهن قرار می‌گرفت. تفاوتی که کرتین وال با فریم لس دارد در قدرت تهویه‌شوندگی آن است. زیرا نمای فریم لس قدرت آب‌بندی و تهویه‌شوندگی نداشت و این موضوع مشکلات زیادی را برای ساختمان فراهم می‌کرد.

درب شیشه ای

استفاده از درب شیشه‌ای نیز امروزه در هنر معماری بسیار دیده می‌شود. اتصال درب به محل نصب به کمک لولا و چهارچوب انجام می‌شود. درب‌هایی که از قدیم تا به اکنون استفاده می‌شدند، دربهای چوبی و آهنی بوده هستند. اما امروزه علاوه بر این نوع درب‌ها از درب‌های شیشه‌ای هم بسیار استقبال می‌شود. درب‌های شیشه‌ای گاهی با فریم و گاهی بدون فریم هستند. در واقع درب شیشه‌ای به طور کامل از شیشه تشکیل شده است.

استفاده از یک شیشه تمام‌قد به عنوان درب موجب می‌شود که نور کافی به محیط برسد. همچنین درب شیشه‌ای علاوه بر روشن‌تر کردن محیط، زیبایی خاصی نیز به فضا می‌بخشد. امروزه از درب شیشه‌ای در محیط شرکت‌ها، سازمان‌ها و فروشگاه‌ها استفاده زیادی می‌شود.

استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن

استفاده از شیشه در ساختمان های مدرن

شیشه از دیرباز با عناوین مختلفی در معماری به کار می‌رود اما  شیشه در معماری مدرن جایگاه ویژه‌ای دارد و استفاده‌های گسترده‌ای از آن می‌شود. به طور کلی شیشه از آن دست متریال‌هایی است که کاربردهای مختلفی در زمینه‌های متعددی دارد. از این ماده پرکاربرد هم در معماری ساخت و ساز و هم در طراحی داخلی ساختمان‌ها می‌توان استفاده‌های زیادی کرد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد این ماده و کاربردهای آن در معماری مدرن صحبت کنیم.

تاریخچه استفاده از شیشه در معماری

تاریخچه استفاده از شیشه در معماری به سال ۱۸۶۴ برمی‌گردد. در آن سال برای ساختن ساختمانی به نام Oriel Chambers برای اولین بار در انگلستان از شیشه استفاده شد. پس از آن افراد بیشتری برای استفاده از شیشه در ساختمان سازی تمایل زیادی نشان دادند. زیرا شیشه موجب می‌شد که نمای ساختمان بسیار مدرن به نظر برسد. اما استفاده از شیشه در ایران نیز بسیار زیاد بود.

می‌توان گفت از دوره معماری ایرانی اسلامی از شیشه استفاده‌های زیادی می‌شد. مساجد و مکان‌های مذهبی دروسی‌ها و پیجوهای مشبک از جمله مواردی بودند که در آنها از شیشه استفاده می‌شد. در واقع شیشه کمک می‌کرد که یک شکوه، عظمت و تجمل خاصی در مکان مورد نظر مشاهده شود. پس از آن کم کم پای شیشه به خانه‌ها نیز راه پیدا کرد. میتوان گفت در گذشته بیشتر افرادی با زندگی مجلل می‌توانستند از شیشه استفاده کنند. اما به مرور زمان شیشه به تمامی خانه‌ها راه پیدا کرد.

به تدریج با پیشرفت علم و تکنولوژی، شیشه‌ها نیز پیشرفت کردند. در واقع شیشه دو جداره و چند جداره یک پیشرفت خوب در ساخت شیشه به شمار می‌آمدند.شیشه‌های دو یا چند جداره به کمک اتصال چند شیشه معمولی به یکدیگر ساخته می‌شدند. در بین این لایه‌ها از یک لایه پلاستیکی استفاده می‌شد تا اتصال شیشه‌ها به هم به خوبی انجام گیرد. امروزه اهمیت شیشه در معماری به حدی رسیده است که یکی از اجزای اصلی و جدایی‌ناپذیر در ساختمان‌سازی به شمار می‌رود.

مزایای استفاده از شیشه در معماری

همانطور که گفتیم شیشه در معماری مدرن کاربردهای بسیار زیادی دارد. ویژگی شفافیت شیشه خود به تنهایی یکی از دلایل مهم استفاده از این ماده در ساخت و ساز و دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها است. یکی از اصلی‌ترین مزایای شیشه در ساختمان‌ها، پیوند دادن فضای بیرونی به فضای داخلی است. در واقع شیشه موجب می‌شود یک جلوه زیبای بصری در ساختمان ایجاد شود. استفاده از شیشه این امکان را فراهم می‌آورد تا تسلط کافی بر روی محیط بیرون داشته باشیم.

به کمک شیشه می‌توانیم به راحتی از عناصر و همچنین اتفاقاتی که در بیرون از ساختمان رخ می دهد آگاهی داشته باشیم. همچنین استفاده از طبیعت بیرون توسط شیشه امکان‌پذیر خواهد شد. شیشه این امکان را می‌دهد که بتوان از زیبایی‌های درختان، آسمان و هر آنچه که در بیرون از ساختمان است در داخل نیز استفاده کرد. به خصوص برای افرادی که عاشق طبیعت و المان‌های آن هستند شیشه گزینه بسیار خوبی برای طراحی داخلی ساختمان است.

مزیت دیگری که استفاده از شیشه دارد این است که می‌توان از نور طبیعی خورشید بهره‌مند شد. ساختمان‌هایی که شیشه‌های زیادی دارند فضای روشن‌تری داشته و به همین دلیل در استفاده از منابع انرژی نیز صرفه‌جویی خواهد شد. مزیت دیگری که استفاده از شیشه در ساختمان‌سازی و طراحی داخلی دارد این است که شیشه قابلیت مانور دادن زیاد بر روی خود را دارد. منظور این است که طراحان و معماران بر روی شیشه می‌توانند خلاقیت‌های زیادی را پیاده کنند. از این رو دستشان برای طراحی و حتی خلق آثار هنری بر روی شیشه بسیار بازتر است.

یک مزیت دیگر شیشه انعطاف پذیر بودن آن است. شیشه به دلیل انعطاف بالایی که دارد می‌تواند در قالب‌های مختلفی ساخته شود. در واقع با توجه به اینکه هر مکانی ممکن است قالب‌ها و طرح‌های خاص خودش را نیاز داشته باشد، شیشه می‌تواند با انعطاف خود این قابلیت را فراهم کند. از دیگر مزایای شیشه می‌توان به کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و اجرا اشاره کرد. علاوه بر آن شیشه هزینه نگهداری بالایی نیز ندارد و از همین رو دارای صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سایر مصالح است.

همچنین تنوع رنگ و طرح در شیشه بسیار بالا است. بنابراین استفاده‌های خیلی زیادی می‌توانیم از آن در صنعت معماری داشته باشیم. به همین دلیل اغلب طراحان و معماران اهمیت شیشه در ساختمان‌سازی را انکار نمی‌کنند. شاید بتوان گفت هیچ یک از مصالح دیگر به اندازه شیشه نمی‌توانند در مدرن شدن ساختمان ایفای نقش کنند. شیشه به نما و ظاهر ساختمان حالتی بسیار مدرن، شیک و امروزی می‌بخشد.

کاربردهای شیشه در معماری

امروزه خلاقیت‌های زیادی توسط معماران و طراحان داخلی در علم معماری به وجود آمده است. همین موضوع این امکان را فراهم کرده تا از شیشه به عنوان یکی از کاربردی‌ترین متریال‌ها در معماری استفاده کرد. در این قسمت به برخی از اصلی‌ترین کاربردهای شیشه در ساختمان گ‌سازی و طراحی داخلی ساختمان اشاره می‌کنیم.

شیشه در معماری؛ درب شیشه ای

یکی از کاربردهای شیشه در معماری ساختن درب شیشه‌ای است. در گذشته از شیشه به میزان کمتری استفاده می‌شد. زیرا شیشه‌هایی که در گذشته ساخته می‌شدند خاصیت عایق بودن را نداشتند. اما امروزه با پیشرفت علم، شیشه‌های عایق نیز به وجود آمده‌اند. این شیشه‌ها می‌توانند عایق صدا، گرما و سرما باشند. درب‌هایی که تمام شیشه‌ای هستند زیبایی خاصی را به محیط می‌بخشند. البته از این نوع درب‌ها بیشتر در محیط‌های تجاری استفاده می‌شود. علاوه بر خاصیت عایق بودن، مقاومت و استحکام این شیشه‌ها نیز بالا است.

شیشه در معماری؛ نرده شیشه ای

از دیگر کاربردهای شیشه در معماری می‌توان به نرده شیشه‌ای اشاره کرد. این نوع نرده که به هندریل یا جان پناه شیشه‌ای نیز معروف است، نوعی محافظ محسوب می‌شود. از این نرده‌ها بر روی تراس، بالکن، راه پله و اطراف استخر استفاده می‌شود. مقاومت این نرده بسیار زیاد است. تا حدی که می‌تواند در هر متر مربع حدود ۳۰۰ کیلوگرم نیرو را تحمل کند. همچنین شیشه‌هایی که در این زمینه استفاده می‌شوند لمینت هستند.این ویژگی موجب می‌شود که اگر شیشه بشکند بر روی زمین نریخته و بتواند در جای خود بماند.

شیشه در معماری؛ پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه‌ای از دیگر کاربردهای شیشه در معماری مدرن است. از این مورد هم در منازل به خصوص اتاق خواب و هم در محیط‌های کاری می‌توان استفاده کرد. نوع شیشه‌ای که برای پارتیشن استفاده می‌شود، از نوع سکوریت یا لمینت است. مقاومت این نوع شیشه‌ها بسیار بالا بوده و همچنین قابلیت انعکاس نور در داخل اتاق را دارند. به همین دلیل در مکان‌هایی که از پارتیشن شیشه‌ای استفاده می‌شود نور زیادی را می‌توان مشاهده کرد.

بنابراین استفاده از نورهای دیگر نظیر لامپ کاربرد کمتری دارد. شیشه‌هایی که برای پارتیشن استفاده می‌شوند می‌توانند رنگی، مات، هوشمند و یا طرح‌دار باشد. علاوه بر تمامی این موارد استفاده از پارتیشن شیشه‌ای زیبایی خاصی را به محیط می‌بخشد. پارتیشن‌های شیشه‌ای در چند نوع مختلف تک جداره، دو جداره، اداری، رنگی یا مات و بدون فریم یا فریم دار ساخته می‌شوند.

شیشه در معماری؛ نمای شیشه‌ ای

یکی دیگر از کاربردهای شیشه در معماری استفاده از آن به عنوان نمای شیشه‌ای است. امروزه در معماری مدرن بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که نمای ساختمان خود را از نوع شیشه‌ای بسازند. این نوع نما هم در ساختمان‌های مسکونی و هم در ساختمان‌های اداری و تجاری کاربرد دارد. نمای شیشه‌ای هم عایق صدا و گرما و سرما است و هم موجب ورود نور زیادی به داخل ساختمان می‌شود. به همین دلیل می‌توان به جای استفاده از لامپ و چراغ‌های مختلف از نور طبیعی خورشید بهره‌مند شد. علاوه بر این‌ها این نوع نما زیبایی خاصی را به محیط می‌بخشد.

نمای شیشه‌ای انواع مختلفی دارد که شامل کرتین وال، گلس، فریم لس، اسپایدری و کلمپ می‌شود. استفاده از نمای شیشه‌ای در وزن ساختمان نیز تاثیرگذار است. در واقع این نوع نما موجب می‌شود وزن نهایی ساختمان کاهش پیدا کند. همچنین اگر کسی قصد داشته باشد از نمای شیشه‌ای برای ساختمان خود استفاده کند سرعت کار بیشتر شده و اجرای نمای ساختمان بسیار سریعتر پیش می‌رود. میدان دیدی که نمای شیشه‌ای برای افراد فراهم می‌آورد بسیار وسیع‌تر و بیشتر خواهد بود. هزینه نهایی که برای ساختن ساختمان ایجاد می‌شود به کمک نمای شیشه‌ای پایین‌تر خواهد آمد.

یک مزیت مهم نمایی شیشه‌ای و استفاده از آن در ساختمان این است که بار مرده ساختمان کم خواهد شد. همانطور که گفتیم نمای شیشه‌ای موجب می‌شود که نور بیشتری از خورشید وارد ساختمان شود. این موضوع به مصرف کمتر برق و بهره‌گیری از نور خورشید منجر خواهد شد. اما یک اتفاق خوبی که در این بین می‌افتد این است که درست است که نور خورشید وارد ساختمان می‌شود، اما اشعه‌های مضر آفتاب مانند اشعه ماوراء بنفش نمی‌توانند به داخل خانه نفوذ کنند. در واقع نمای شیشه‌ای موجب می‌شود که فقط قسمت مفید نور آفتاب وارد ساختمان شده و از ورود قسمت مضر آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

شیشه در معماری؛ کابین دوش شیشه ای

یکی از کاربردهای مدرن شیشه در معماری ساخت کابین دوش شیشه‌ای و دیوایدر است. از کابین دوش شیشه‌ای در ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها و ویلاها استفاده می‌شود. انواع مختلفی از کابین دوش وجود دارد. مدل ریلی، تاشو، بدون درب و …. . جنس کابین دوش شیشه‌ای معمولاً از لمینت و سکوریت است. از شیشه برای ساخت دیوایدر نیز استفاده می‌کنند. دیوایدر نوعی از کابین دوش شیشه‌ای است که می‌تواند دوش را از سرویس بهداشتی جدا کند. تفاوت دیوایدر با درب کابین در این است که دیوایدر درب ندارد.

شیشه در معماری؛ دیوار شیشه ای

استفاده دیگری که از شیشه در معماری می‌شود ساخت دیوار شیشه‌ای است. دیوار شیشه‌ای در گذشته نیز استفاده می‌شد. اما استفاده از آن بسیار کمتر بود. زیرا دیوار شیشه‌ای وزن بالایی دارد. بنابراین برای نصب آن باید یک قاب ضخیم نیز نصب می‌شد. اما پیشرفت تکنولوژی این امکان را فراهم کرد که پانل‌های بدون قاب ساخته شود. به این پانل‌های بدون قاب، فریم لس نیز می‌گویند و در اندازه‌های دلخواه تولید می‌شوند‌ نصب دیوار شیشه‌ای این امکان را می‌دهد که یک نمای سراسری و بدون قاب از محیط بیرون دریافت شود.

در واقع بر خلاف پنجره که شما فقط در یک قاب محدود می‌توانید محیط بیرون را مشاهده کنید، دیوار شیشه‌ای این محدودیت را از بین برده است. در ضمن دیوار شیشه‌ای این امکان را فراهم می‌کند که محیط داخلی بزرگتر از آنچه که واقعاً هست به نظر برسد. برخی از دیوارهای شیشه‌ای دارای درهای کشویی هستند. در کشویی این امکان را می‌دهد که شما بتوانید به قسمتهایی مانند پاسیو، ناهارخوری و باغ دسترسی راحت داشته باشید.

شیشه در معماری؛ کف شیشه ای

کفش شیشه‌ای نمونه دیگری از استفاده شیشه در معماری است. پیشرفت تکنولوژی کمک کرد که شیشه‌های سکوریت با مقاومت بالاتر و همچنین به صورت لمینت شده ساخته شود. همین شیشه‌های مقاوم شده امکان این را فراهم کردند که بتوان کف شیشه‌ای را پدید آورد. کف شیشه‌ای هم به صورت مجموعه‌ای از کفپوش‌های شیشه‌ای وسیع و هم به صورت پانل‌های تکی استفاده می‌شود. کف شیشه‌ای موجب می‌شود که ارتباط بصری خاص و زیبایی بین دو طبقه ایجاد شود.

در واقع در قسمتی از ساختمان که از کف شیشه‌ای استفاده شده است، هر دو طبقه می‌توانند از نظر دیداری به یکدیگر مرتبط شود. همچنین این کف شیشه‌ای موجب می‌شود که فضای داخل ساختمان وسیع‌تر از آنچه واقعاً هست به نظر برسد. البته امروزه انواع مختلفی از شیشه‌ها نظیر شیشه‌های شفاف، رنگی و یا حتی شیشه‌های ترکیب شده با ماسه به وجود آمده‌اند. در صورت استفاده از این نوع شیشه‌ها فضای داخل ساختمان می‌تواند یک منظره خاص و منحصر به فرد داشته باشد.

شیشه در معماری؛ پنجره سقفی یا سقف شیشه ای

پنجره سقفی یا سقف شیشه‌ای یکی دیگر از مواردی است که می‌توان برای استفاده شیشه در معماری برشمرد. پنجره سقفی می‌تواند بین فضای داخلی ساختمان و تراس یا پشت بام ارتباط دیداری فراهم آورد. این امر به ایجاد یک فضای زیبا کمک زیادی می‌کند. سقف شیشه‌ای در دو نوع ثابت و باز شونده ارائه می‌شود. همچنین به کمک سقف شیشه‌ای می‌توان آسمان را نیز به داخل ساختمان آورد. با این کار علاوه بر زیبایی و جلوه بصری خاصی که به محیط وارد می‌شود، می‌توان از نور خورشید نیز بهره‌مند شد. در این صورت استفاده از منابع موجود دیگر و در نتیجه انرژی برق نیز کمتر خواهد شد.

در این مقاله به اهمیت استفاده از شیشه در معماری مدرن پرداختیم. کاربرد شیشه در معماری بسیار بیشتر از مواردی است که در این مقاله به آنها اشاره شد. با توجه به سلیقه افراد می‌توان استفاده‌های متعددی از شیشه داشت. مجموعه‌های تولیدی زیادی به تولید شیشه در طرح‌ها و کاربردهای مختلف برای ساختمان‌ها می‌پردازند. یکی از این مجموعه‌ها را رادان گلس است. اگر قصد استفاده از شیشه در هر یک از قسمتهای ساختمان خود را دارید به سایت رادان گلس سر بزنید. این مجموعه با تولید متریال شیشه با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب، ایده‌های شما برای استفاده از شیشه در ساختمان را گسترده‌تر خواهد کرد.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳