معرفی خانه رقصان پراگ

خانه رقصان پراگ

اگر در زمینه دکوراسیون و معماری فعالیت می‌کنید یا حتی اگر گردشگر قهاری هستید حتماً تا کنون نام خانه رقصان پراگ را شنیده‌اید. جالب است بدانید این خانه به دلیل ظاهر و معماری عجیبی که دارد، در سطح جهان معروف شده است و در طول سال عده زیادی از مردم برای این بنای شگفت انگیز روانه پراگ، پایتخت جمهوری چک می‌شوند. در این مقاله آموزشی قصد داریم شما را با تاریخچه، معماری، جذابیت‌ها، مخالفان این بنای جذاب و غیره آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید و مطالعه این مقاله جذاب و خواندنی را از دست ندهید.

 

نگاهی به تاریخچه خانه رقصان پراگ

بد نیست بدانید خانه رقصان dancing house پراگ بالغ بر 3 دهه قدمت دارد و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، ساخت این بنای معماری از سال 1394 شروع شد و پس از 2 سال به اتمام رسید. در طراحی و معماری آن از سبک ساختار شکنانه‌ای  استفاده شده و همین موضوع باعث شد که مخالفان متعددی داشته باشد. ساخت این بنا به اواخر قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد. در واقع ایده و پیشنهاد ساخت این بنا توسط واکلاو هاول که در آن زمان عنوان آخرین رئیس جمهوری چکسلواکی و اولین رئیس جمهور چک را بر عهده داشت، داده شد.

جالب است بدانید او به دنبال ساخت خانه رقصان بر روی آخرین ویرانه‌های بمب گذاری شده در سال 1945 میلادی در پراگ بود. مکان فعلی خانه رقصان پراگ، طی ساله‌های 1948 و 1989 خالی از هر گونه ساختمان و سکنه بود دلیل خالی بودن آن نیز به دلیل بمباران‌های صورت گرفته در جنگ جهانی دوم بود. با مروری بر تاریخ جمهوری چک به این موضوع می‌رسیم که بعد از انقلاب مخملی چک، رئیس جمهوری وقت چک بنایی با هدف مرکزیت اجتماعی و فرهنگی شهر پراگ، در آن محل احداث شود.

این گونه شد که پس از معمار مشهور کروات، شخصی به نام ولادو میلونیک، متقاضی انجام طراحی و معماری این بنای خارق العاده شد. البته اتفاقات غیر قابل پیش بینی نیز در آن زمان رخ داد مثلاً در سال 1992 میلادی بخشی از زمین توسط شرکت بین المللی بیمه هلندی خریداری شد که با ایده طراحی نیز مخالفت کرد و تأخیری را در فرآیند اجرای ساخت و ساز به وجود آورد. در واقع تفاوت سلیقه و دیدگاه عامل این مخالفت شد چرا که نماینده شرکت هلندی خواستار احداث یک بنای مدرن شد و در نهایت برای ساخت خانه رقصان پراگ، یک کار مشترک و ترکیبی توسط فرانک گری و میلونیک آغاز شد.

 

نماد خانه رقصان پراگ

جالب است بدانید رقص یک زوج عاشق به نام‌های جینجر راجرز و فردی آستیر نقش مهمی در طراحی و دیزاین خانه رقصان پراگ ایفا کرد و در این میان دو معماری آمریکایی و کرواتی به نام‌های فرانک گری و ولادو میلونیک طراحی شد و در نهایت به نماد زیبایی و عشق در کشور چک تبدیل شد. از این معماری به عنوان سبک معماری ساختارشکن یاد می‌شود و مرکز اجتماعی و فرهنگی پراگ شد و علاوه بر نماد عشق به سنبلی از آزادی و زندگی پر از امید برای مردم تلقی شد.

در حال حاضر پراگ پایتخت کشور جمهوری چک به عنوان شهری غنی از وجود مکان‎های تاریخی و منظره‌های توریستی شناخته می‌شود. یکی از ساختمان‌های منحصر به فرد مستقر در چک، خانه رقصان پراگ با نمای شیشه ای است که چشم که بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این جذبه به دلیل بعد و نمای داخلی و خارجی آن است و همانطور که عنوان شد از رقص یک زوج گرفته شده است و در حال حاضر به عنوان یکی از برجسته‌ترین ساختمان‌های بین المللی شناخته می‌شود و دفاتر اداری، انواع رستوران، مرکز کنفراس، تراسی  خاص با ویو شگفت انگیز و غیره را در دل خود جای داده است.

نماد خانه رقصان پراگ

 

ویژگی‌های خانه رقصان پراگ

ساختار تشکیل دهنده خانه رقصان پراگ بر اساس مجموعه‌ای طولانی از تصادفات باورنکردنی محسوب می‌شود . در واقع ولادو میلونیک در خانه‌ای که متعلق به خانواده هاول بود سکونت داشت. بر حسب اتفاق در سال 1986 واکلاو هاول(رئیس جمهوری آینده) از وی خواست تا پروژه توزیع آپارتمان خود را در دو قسمت برای دو برادر اداره کند. جالب است بدانید باز سازی این ساختمان با کمک پلیس مخفی انجام شد. در حالی که دو معمار بدون دور اندیشی و به طور ساده لوحانه‌ای از برنامه‌های خود در معماری خانه پراگ صحبت می‌کردند، واکلاو نیز در جریان تمامی برنامه‌ها قرار گرفت.

چیزی نگذشت که انقلاب مخملی رخ داد و واکلاو به عنوان رئیس جمهوری ایالت انتخاب شد. پس از انتخاب واکلاو رئیس جمهور، میلونیچ دستور داد با خانه گوشه‌ای با محتوای فرهنگی را مطالعه کنند چرا که معتقد بود خانه بنا شده بر اساس انقلاب مخملی باید آن بازتاب را داشته باشد. برای تحقق این آرزو او به عنوان اولین رئیس جمهور چک، ایده ترکیبی از دو بخش ایستا و پویا را پیشنهاد داد و مطرح کرد و اینگونه کلید ساخت خانه رقصان پراگ زده شد.

 

معماری ساختمان خانه رقصان

با توجه به اینکه خانه رقصان پراگ از طرح مشترک دو معمار ساخته شد به آن ساختمان کینگز و فرد هم گفته می‌شود. جالب است بدانید در نمای بیرونی برج شیشه‌ای محکم بتنی، 99 پنل شیشه‌ای متفاوت به کار رفته است، علاوه بر آن برای بخش بالای ساختمان هم ساختار خاصی در نظر گرفته‌اند که ظاهری شبیه به ستاره دریایی پیدا کرده و با همین نام هم شناخته می‌شود. در این ساختمان بین المللی 9 طبقه، اتاق‌ها و سالن‌های متعددی تعبیه شده است که البته بدون در نظر گیری هیچ گونه تقارن و تناسبی، احداث شده است. این بنای با معماری خاص، در کنار رودخانه ولتا قرار گرفته و منظره زیبایی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

 

دلیل اعتراض به معماری خانه رقصان پراگ چه بود؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، احداث خانه رقصان پراگ دارای منتقدان زیادی بود که در اجرای کار ساخت و ساز، تأخیر ایجاد می‌کرد. شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که دلیل این مخالفت چه بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، معماری غالب شهر پراگ را سبک‌هایی مانند گوتیک، باروک و آرت نو را تشکیل می‌داد و با توجه به تفاوت فاحشی که بین سبک رقصان و دیگر سبک‌های متعارف در پراگ وجود داشت، با مخالفت زیادی از سمت برخی دولتمردان و مردم همراه شد. در واقع معماری خانه رقصان پراگ ساختار شکنانه و در تعارض و تقابل با معماری سنتی بود اما در نهایت علی رغم وجود اعتراض‌های فراوان، خشت آن بنا نهاده شده و تا به امروز در گروه ارزشمندترین اماکن معماری چک و دنیا قرار دارد.

معماری ساختمان خانه رقصان

مجموعه خانه رقصان پراگ

تنوع و جذابیت بخش‌های داخلی پراگ نیز در نوع خودش بی نظیر است. خانه رقصان پراگ شامل چندین شرکت جند ملیتی و سازمان‌های مختلف است که از آن جمله می‌توان به شرکت Nationale -Nederlanden که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای هلند محسوب می‌شود اشاره کرد. نمای بیرونی و معماری خاص این بنا این نگرش را در هر بیننده‌ای تداعی می‌کند که آن را از سایر بخش‌های شهر جدا کند. به عنوان مثال در معماری دیکانستراکشن از رنگ‌های غیر معمول و خاصی استفاده می‌کنند که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و به جذابیت آن می‌افزاید.

 

نگاهی به رستوران و گالری موجود در خانه رقصان پراگ

با توجه به سبک خاص معماری خانه رقصان پراگ، طبیعی است که توجه بسیاری از بازدید کنندگان و مسافران را به سمت خود جذب کند بنابراین وجود رستوران‌ها و گالری‌های جذاب نیز لازمه کار است. در واقع برای طبقه‌های بالاتر دو رستوران تعبیه شده است که با ظاهری مدرن و شیک امروزی بهترین و با کیفیت‌ترین غذاها از جمله غذاهای فرانسوی و سایر غذاهای بین المللی را برای مراجعه کنندگان سرو می‌کند. داشتن منظره زیبایی از شهر پراگ نیز از دیگر امتیازات فضای رستوران‌ها با نمای شیشه‌ای محسوب می‌شود.

علاوه بر وجود رستوران‌های بی نظیر خانه رقصان پراگ، این خانه زیبا گالری‌های متنوعی را در دل خود جای داده با این هدف که هنرهای مدرن چک و سراسر جهان را در معرض دید همگان قرار دهد و به نوعی حامی قشر هنرمند باشد.

 

نگاهی به جذابیت های خانه رقصان

بر خلاف بسیاری از امکان تاریخی و معماری موجود در سراسر جهان، بازدید از خانه رقصان پراگ، نیازی به پرداخت هزینه ندارد از این جهت طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. یکی از مواردی که به جذابیت بیش از پیش خانه رقصان پراگ کمک می‌کند، وجود تراس بزرگ و زیبایی در آخرین طبقه ساختمان است و بازدیدکنندگان، شهر پراگ را در زیر پای خود مشاهده می‌کنند. با ورود به این خانه رویایی با گالری‌های متعددی روبروی می‌شوید و حس بسیار خوبی به شما منتقل می‌شود. این گالری‌ها شامل مجموعه بسیار بزرگی از تمامی هنرهای جمهوری چک و دیگر هنرمندان جهان است که با استقبال بی نظیر بازدیدکنندگان روبرو می‌شود.

مجموعه رادان گلس به عنوان مجری معماری و اجرای انواع نرده شیشه ای ساختمان‌های خاص و مدرن، طرح‌های خاصی را با سبک و سلیقه شما طراحی می‌کند و از صفر تا صد کار همراه شما خواهد بود. این مجموعه با برخورداری از سابقه ای درخشان در زمینه طراحی و اجرای ساختمان، توانسته مخاطبان بی شماری را جذب کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در این مجموعه تماس حاصل نمایید. بدون شک داشتن معماری ناب و خاصی را در کنار ما تجربه خواهید کرد.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳