استیل 304 آشنایی با انواع و کاربرد آن

آشنایی با استیل 304

از رایج‌ترین و پرکاربردترین استیل‌ سری 300 می‌توان به استیل‌ 304 اشاره کرد که در ساخت انواع نرده استیل و حفاظ استیل مورداستفاده قرار می‌گیرد. استیل 304 در تقسیم‌بندی‌های انواع استیل، به گروه استیل آستینی تعلق دارد. این مسئله، به این علت است که در ساخت آن، از هجده درصد کروم و هشت درصد نیکل استفاده شده و براساس نام‌گذاری دیگری، این مدل استیل‌ها به عنوان 8-18 شناخته می‌شوند.

در اروپا نیز این دسته استیل‌ها را 1.4301 می‌نامند‌. همه استیل‌های سری 300 از جمله استیل 304 به علت اینکه نیکل داشته و میزان کربن در آن‌ها پایین ( حتی از 0.088 کمتر) است، از ویژگی آهنربایی برخوردار نبوده و قادر به جذب آهن نیستند. ساخت و مصرف فولاد زنگ نزن 304 به اشکال مختلفی همچون ورق، لوله، میله و رول صورت می‌پذیرد. از استیل 304 در کاربردهای مختلفی مانند اتصالات نمای اسپایدر  استفاده می‌شود.

انواع استیل 304

فولاد ضدزنگ 304 دو زیرمجموعه داشته که شامل درجه L304  و درجه H304 می‌شوند. استیل 304، استیل 304L، مدل اصلاح شده استیل و نوعی از استیل 304 با میزان کربن پایین دارای کاربردهای گسترده‌ای است. نه تنها استیل 304H بلکه نوع دیگری از استیل موجود در این دسته که دارای درصد کربن بالاتری است، در دماهای بالا کاربرد دارد و گزینه مناسب و دردسترس‌تری در دماهای بالا به شمار می‌رود.

کاربرد استیل 304

حتما تاکنون استفاده از فولاد ضدزنگ 304 را به‌وفور در اطرافتان مشاهده کرده‌اید. موارد زیر، اشاره به بعضی از کاربردهای رایج این نوع استیل دارد.

صنایع شیمیایی، ظروف و مخازن بزرگ جهت ذخیره‌سازی مایعات و مواد جامد

  • صنایع غذایی، تجهیزات پردازش موادغذایی همچون دستگاه‌های شیردوشی، مخازن ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل، قفل مرکزی درب ضدسرقت، لوله‌کشی، شیرها، کامیون‌های شیری و صنعت آب میوه
  • فولاد ضدزنگ 304 از خود در مقابل اسیدهای موجود در میوه‌ها، شیر، گوشت و سبزیجات مقاومت نشان می‌دهد و به این صورت، دیگر شاهد خوردگی بدنه آن نیستیم. این مدل فولاد، در مقابل سایش نیز مقاومت دارد؛ از این رو، فولاد ضدزنگ 304، به صورت گسترده در ساخت سینک، اجاق گاز، یخچال و فریزر، کارد و چنگال، ظروف و لوازم متنوع مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • در زمینه معماری، پانل، قالب، انواع نرده استیل، نرده کابلی، حفاظ استیل، دکوراتیو
  • صنعتی، ابزار، پیچ‌ و مهره، آجیل،یراق آلات مانند یراق انواع نرده شیشه ای و غیره
  • صنایع خودرو و هوافضا، مخازن سوخت، اجزای ساختاری مختلف
  • بیمارستان‌ها، تجهیزات جراحی
  • در زمینه بازرگانی و لوازم بهداشتی و لوله نیز فولاد ضدزنگ 304 کاربرد دارد. این مدل فولاد، غیرمغناطیسی بوده و در مقابل خوردگی، اکسیداسیون، مواد شیمیایی، نفتی، نساجی و مواد غذایی از خود مقاومت نشان می‌دهد.

ویژگی های استیل 304

استیل 304 از میزان کشش‌پذیری خوبی برخوردار بوده و از ویژگی‌های آن می‌توان به قدرت، کارکرد پایین و طول عمر بالا اشاره کرد. به واسطه این ویژگی‌ها است که می‌توان به کمک استیل 304، اشکال پیچیده را تولید کرد؛ البته حواستان باشد که بلافاصله بعد از شکل‌گیری، به آن‌ها آسیب وارد نشود.

شما این مدل آستنیتی فولاد را می‌توانید به سادگی جوش دهید‌. در حین جوشکاری، امکان دارد کربن کروم تشکیل شود و این مورد، می‌تواند مقاومت در مقابل خوردگی را به دنبال داشته باشد. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، جوشکاری باید به واسطه آنیلینگ کامل صورت بگیرد تا شاهد حل شدن کاربید کروم باشد. جدای از این مورد، ساختار آستنیتی شرایط را برای دچار شدن به ترک خوردگی در حین جوشکاری مهیا می‌سازد. برای پیشگیری از بروز این مسئله، تنها کافی است میزان کمی از فریت را در زمان resolidifying اضافه کنید. استیل 304 میزان قدرت و استحکام بالایی دارد و حتی در دماهای بسیار پایین (کریوژنیک) می‌تواند این خاصیت را حفظ کند.

استیل 304 سطح صافی دارد و این ویژگی سبب می‌شود که پاکسازی آن آسان باشد؛ اگر نگاهی به سطح جلا داده شده این استیل بیندازید، متوجه ظرافت و ظاهر خوب ان خواهید شد. شما تا چندین دفعه می‌توانید استیل 304 را با مواد شوینده و پاک کننده‌های شیمیایی خانگی شست‌وشو دهید. از اصلی‌ترین امتیازات فولادهای سری آستینی می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و توانایی شکل‌پذیری عالی اشاره کرد. از آنجایی که استیل 304 دارای ترکیب شیمیایی بوده و از خواص مکانیکی برخوردار است، شما می‌توانید روی آن جوشکاری انجام داده و در انجام کارهای مهندسی آن را به کار گیرید؛ البته در انجام کارهایی که احتمال خوردگی گرانولی وجود دارد، استفاده از سری 304L توصیه می‌شود و گزینه بهتری به حساب می‌آید. استیل 304 قادر به تحمل حرارتی در حدود 1010 تا 1120 درجه سانتی‌گراد بوده و از توانایی سرد کردن سریع نیز برخوردار است.

فولاد ضدزنگ 304 از خود در مقابل اکسیداسیون مقاومت نشان می‌دهد و در خدمات متناوب در حدود ۸۷۰ درجه سانتی‌گراد و در خدمات همیشگی در حد ۹۲۵ درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند. با این وجود، بهتر است از آن به صورت همیشگی در بازه دمایی ۴۲۵-۸۶۰ درجه سانتی‌گراد استفاده نکنید؛ اگر در حیطه کاریتان به مقاومت فولاد ضدزنگ در آب نیاز دارید، بهتر است از کاربید 304 لیتر استفاده کنید. همچنین در شرایطی که به فولادی برای تاب آوردن در شرایط دمایی بالای پانصد درجه سانتی‌گراد و هشتصد درجه سانتی‌گراد نیاز دارید، 304H می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این ماده در آب در مقابل خوردگی به خوبی از خود مقاومت نشان می‌دهد.

ساخت فولاد ضد زنگ 304

همه انواع فولاد ضدزنگ برای ساخت نیازمند ابزارهای مختص به استینلس استیل هستند. پاکسازی ابزار و سطوح کار باید پیش از استفاده از آن صورت بگیرد. انجام این اقدامات احتیاطی ضرورت دارد تا فولاد ضدزنگ به واسطه فلزات نرمال خورنده دچار آلودگی نشود؛ چراکه آلودگی می‌تواند تغییر سطح تولید محصول را به دنبال داشته باشد.

معایب فولاد ضد زنگ 304

اگرچه که فولاد ضد زنگ 304 کاربردهای چندمنظوره دارد؛ اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که امکان استفاده از آن در محیط‌های شور همچون نزدیک خط ساحلی وجود ندارد؛ چراکه در این محیط‌ها شاهد ایجاد پیت توسط کلر هستیم. پیت در واقع به مناطق کوچکی از خوردگی موضعی گفته می‌شود که از قابلیت گذر از کروم محافظ برخوردار است. در این موقعیت، استیل 316 می‌تواند جایگزین خوبی باشد. در ساخت این نوع استیل، شانزده درصد کروم، ده درصد نیکل و نزدیک به دو تا سه درصد مولیبدن به کار رفته است.

این نوع استیل، در برابر خوردگی و به‌ویژه کلریدها مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. بعضی از پروژه‌ها در زیر آب انجام می‌گیرند یا اینکه وضعیت آن‌ها به‌گونه‌ای است که همواره با آب در تماس هستند، در این شرایط فولاد 316 جایگزین خوبی برای فولاد 304 به شمار می‌رود. علاوه بر این مورد، گاهی پروژه به میزان قدرت و سختی بالایی نیاز دارد و در این شرایط، فولاد 316 می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

 

فولاد ضدزنگ 304 از میزان ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار بوده و همین مزیت، موجب شده که این نوع فولاد، محبوبیت زیادی پیدا کند. از دیگر ویژگی‌های بارز استیل 304 می‌توان به نگهداری آسان و جنبه خوب اقتصادی خرید ان اشاره کرد. تمامی این مزیت‌ها، موجب شده که استیل 304 کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته باشد و در موارد بسیاری، مورداستفاده قرار بگیرد.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳