شیشه دکوراتیو چیست؟ کاربرد انواع آن

شیشه دکوراتیو چیست؟ کاربرد انواع آن

شیشه دکوراتیو یکی از مواد ارزشمند و پرکاربرد در صنعت طراحی داخلی است. این نوع شیشه، به عنوان یک عنصر دکوراتیو با قابلیت‌ها و خواص فراوان، به طراحان و سازندگان این امکان را می‌دهد تا در دیزاین، زیبایی و شکوه خاصی را خلق کنند.

یکی از ویژگی‌های بارز شیشه دکوراتیو، طیف گسترده‌ای از الگوها و طرح‌های مختلف است. این شیشه‌ها با استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند مات شدن، اسکرین پرینت، لمینیت و فویل طلا، طرح‌های منحصربه‌فردی را بر روی سطح خود به نمایش می‌گذارند. طرح‌ها و الگوهای مختلف شیشه دکوراتیو شامل خطوط هندسی، شکل‌های گل و برگ، طرح‌های آبستره و حتی تصاویر و نقاشی‌های مجسمه‌ای هستند. این تنوع در طرح‌ها، امکان انتخاب شیشه دکوراتیو مناسب با سلیقه و سبک دکوراسیون مورد نظر را فراهم می‌کند.

انواع شیشه دکوراتیو

پس از ورود به یک ساختمان اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب می‌کند، زیبایی و نوع دکوراسیون آن بناست. فاکتور زیباسازی به قدری مهم شده است که ساختمان سازان از آیتم‌های مختلفی جهت زیباتر دیده شدن ساختمان‌ها کمک می‌گیرند.

یکی از آیتم‌هایی که استفاده از آن در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است، شیشه دکوراتیو می‌باشد. این نوع شیشه در لوکس شدن نمای شیشه‌ای بیرونی و داخلی ساختمان نقش مهمی داشته و جلوه بی نظیری به آن می‌بخشد. به همین دلیل امروزه حداقل در یک بخش از هر ساختمان شاهد نوعی از این شیشه هستیم.

در واقع می‌توان ساخت شیشه‌های دکوراتیو را به عنوان یک هنر تلقی کرد؛ چرا که نوع برش و طراحی ظاهری این شیشه‌ها کار هر کسی نیست و فقط افراد متخصص در این زمینه می‌توانند نهایت جذابیت ظاهری را برای این شیشه‌ها رقم بزنند.

انواع شیشه دکوراتیو: شیشه دکوراتیو سند بلاست، شیشه دکوراتیو لمینت، شیشه دکوراتیو لاکوبل رنگی، شیشه دکوراتیو طرح شکسته، شیشه دکوراتیو طرح سنگ، شیشه  دکوراتیو چاپ دار یا اسپندرال، شیشه دکوراتیو مات

حال لازم است بدانید که مبحث شیشه دکوراتیو گسترده تر از این حرف‌هاست، چون این شیشه کاربردی به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها کارایی خاص خود را دارند. برای مثال واضح است که شیشه‌ مخصوص نمای اسپایدر ساختمان با شیشه‌ای که به عنوان جدا کننده بخش‌های داخلی بنا استفاده می‌شود تفاوت دارد. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

شیشه دکوراتیو سند بلاست

گاهی اوقات در بخش‌های داخلی ساختمان نیاز به نوعی جدا کننده داریم به طوری که دو قسمت جدا شده نسبت به هم دید نداشته باشند. در چنین مواقعی شیشه دکوراتیو سند بلاست یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی ماست.

این نوع شیشه ظاهر ماتی داشته و در قسمت‌های مختلفی نظیر حد فاصل توالت و حمام در سرویس بهداشتی به کار می‌رود. این نوع شیشه به سبب طرح پذیری بسیار عالی می‌تواند دکوراسیون جالبی در بخش‌های مختلف ساختمان به وجود آورد.

البته باید بدانید که این نوع شیشه خود به دو مدل ساده و رنگی تقسیم می‌شود. در صورت تمایل مصرف کننده می‌توان به راحتی با قلم مو و رنگ‌های مخصوص، نمونه‌های ساده را به رنگی تبدیل کرد که در این صورت جذابیت آن دو چندان خواهد شد.

در ضمن هیچ محدودیتی جهت چاپ بر روی شیشه سند بلاست وجود ندارد؛ بنابراین افراد می‌توانند هر طرح دلخواه اعم از طرح‌ منظره یا حتی لوگوی مخصوص خود را بر سطح آن چاپ کرده و نمای اختصاصی تری را برای ساختمان خود ایجاد نمایند.

شیشه دکوراتیو لمینت

شاید تا پیش از این تصور می‌کردید که شیشه‌های دکوراتیو صرفا کاربرد طاهری داشته و از مقاومت چندان بالایی برخوردار نیستند. اما شیشه‌های لمینت خلاف این تصور را ثابت می‌کند. بدین گونه که با برخورداری از ساختار لایه لایه در برابر ضربه مقاومت قابل توجهی داشته و به سادگی شکسته نمی‌شوند‌.

علاوه بر این، به عنوان یک عایق حرارتی نیز عمل کرده و از خارج شدن گرمای درون منزل به بیرون جلوگیری می‌کند؛ پس یک گزینه عالی برای ساخت پنجره ها نیز به حساب می‌آید‌. ضمنا نسبت به زلزله و اشعه‌‌های قوی نیز مقاومت خوبی دارد.

این نوع شیشه نیز مانند نمونه قبلی قابلیت رنگی شدن داشته و هر دو نمونه ساده و رنگی قابلیت استفاده در تمامی بخش‌های ساختمان از جمله نرده شیشه ای را دارند. جالب است بدانید که شیشه لمینتی توانایی جالبی برای جلوگیری از ورود صداهای آزار دهنده به درون ساختمان دارد.

شیشه دکوراتیو لاکوبل رنگی

نخستین ویژگی این نوع شیشه، بهره مندی از یک لایه pvc  است که آن را به یکی از مقاوم ترین شیشه‌های دکوراتیو تبدیل می‌کند‌. به علاوه وجود این لایه پی وی سی جهت ثابت ماندن رنگ لایه‌های زیرین آن تاثیر زیادی دارد.

 یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد این نوع، سازگاری عالی با محیط زیست است؛ چرا که در فرآیند تولید آن از هیچ ماده مغایر با سلامت محیط استفاده نمی‌شود. همین ویژگی، محبوبیت این شیشه را بین دوست داران محیط زیست افزایش داده است.

این نمونه علاوه بر مدل‌های مات، به صورت شفاف نیز تولید گردیده و همین مجموعه خصوصیات باعث شده است که کارایی آن در صنعت ساختمان سازی بی حد و مرز باشد.

متقاضیان شیشه لاکوبل می‌توانند از تولید کننده درخواست کنند تا مراحل مربوط به سکوریت کردن را بر روی این نوع شیشه انجام داده تا ایمنی آن چندین درجه افزایش پیدا کند. اما لازم به ذکر است که شیشه لاکوبل سکوریت شده فقط به صورت مات تحویل داده شده و نمونه شفاف ندارد.

شیشه دکوراتیو طرح شکسته

شاید با شنیدن نام این نوع شیشه گمان کنید که جزو مدل‌های کم مقاومت محسوب می‌شود. اما لازم است بدانید که این شیشه دکوراتیو خاص جزو مقاوم ترین نمونه‌ها در مقابل ضربه است!  لقب شکسته صرفا جهت طرح و مدل ظاهری به آن اعطا می‌شود.

قطعا با مشاهده تنوع و کارایی بی نظیر این نوع شیشه تعجب خواهید کرد. چرا که برخی اوقات شیشه طرح شکسته جهت پوشاندن سطح راه پله شیشه ای نیز استفاده می‌شود. بدون شک زیبایی خارق العاده همراه با مقاومت عالی، دلیل اصلی این موضوع به حساب می‌آید.

وجود ترک‌ها در سطح این شیشه هیچ اثر منفی بر ایمنی آن نداشته و صرفا به عنوان طرح و نقش ظاهری تلقی می‌شود. چه بسا که استفاده از آن فضای اداره جات و ساختمان‌های تجاری را نیز بسیار شیک می‌کند.

شیشه دکوراتیو طرح سنگ

بسیاری از ما تمایل داریم در کنار آیتم‌های مدرن و لوکس در ساختمان، از آیتم‌هایی که طرح آن‌ها الهام گرفته از طبیعت است استفاده کنیم. در چنین شرایطی یکی از بهترین ایده‌های پیش رو استفاده از نوعی شیشه دکوراتیو تحت عنوان شیشه طرن سنگ می‌باشد.

سطح این شیشه دقیقا مشابه فرم و بافت سنگ‌های موجود در طبیعت شکل داده شده است. ظاهر چشم گیر این نوع شیشه موجب استفاده از آن در مهم ترین قسمت‌های ساختمان از قبیل آشپزخانه شده است. برای نمونه به کار بردن این شیشه در فضای بین کابینت‌ها موجب ایجاد یک فضای بسیار شکیل خواهد شد.

استفاده از این مدل شیشه محدودیت خاصی برای مصرف کنندگان به وجود نیاورده و کاربرد آن منحصر به ساختمان‌های اداری یا مسکونی نیست. حتی امروزه شاهد هستیم بسیاری از افراد تمایل دارند پنجره اتاق خواب یا اتاق کار خود را به این شیشه جذاب مزین نمایند.

شیشه  دکوراتیو چاپ دار یا اسپندرال

در صورتی که دنبال متفاوت ترین نوع شیشه دکوری هستید، شیشه اسپندرال دقیقا متعلق به شماست. گمان کنید تمایل دارید یک عکس خاطره انگیز را به خاص ترین شکل ممکن در ساختمان خود نصب نمایید. در چنین شرایطی چه ایده ای بهتر از چاپ عکس بر روی شیشه؟

برای چنین کاری، انتخاب تک یا دو جداره بودن شیشه کاملا دست شماست. پس از انتخاب شیشه پایه، با کمک دستگاه چاپ uv   تصویر مورد نظرتان بر سطح آن چاپ شده و با کیفیت فوق العاده به شما تحویل داده می‌شود.

اگر تمایل دارین نتیجه نهایی از بالاترین استحکام ممکن برخوردار باشد توصیه می‌کنیم از شیشه سکوریت به عنوان پایه استفاده کرده و تمامی مراحل چاپ را بر روی آن انجام دهید.

لازم به ذکر است که استفاده از شیشه چاپ دار یک ایده عالی جهت تبلیغات محسوب می‌شود. به این ترتیب که با چاپ کردن یک طرح تبلیغاتی جذاب و نصب آن در یک مکان عمومی می‌توانید نگاه‌های زیادی را به سمت برند یا فروشگاه خود جلب نمایید.

شیشه دکوراتیو مات

وجود شیشه‌های مات برای جدا کردن برخی مکان‌ها بسیار ضروریست. علاوه بر دید نداشتن از دو طرف، عدم عبور دادن نور نیز یکی دیگر از خصوصیات این نوع شیشه محسوب می‌شود. قابل ذکر است که رنگ بندی شیشه مات از گستردگی قابل توجهی برخوردار می‌باشد.

اسید یکی از اصلی ترین مواد جهت ساخت این نوع شیشه محسوب می‌شود. به علاوه وجود یک لایه ظریف لمینتی در این مدل به سطح مقاومت آن کمک شایانی می‌کند. بنابراین به طور کلی می‌توان شیشه دکوراتیو مات را به عنوان یک پارتیشن عالی به شمار آورد.

اگر تمایل دارید که شیشه مات از حالت ساده خارج شده و طرح مورد نظرتان بر روی آن درج شود، می‌توانید قطعات شیشه خریداری شده را به یک شیشه بر حرفه ای سپرده و از او بخواهید با برش‌های بسیار ظریف، طرح دلخواهتان را به وجود آورد.

طیف کارایی شیشه‌های دکوراتیو

در قسمت‌های قبلی خواندیم که اکثر شیشه‌های دکوراتیو قابلیت استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان را دارند. در این بخش می‌خواهیم به صورت جزئی تر راجع به کاربرد آن‌ها صحبت کنیم.

کارایی شیشه‌های دکوراتیو

  • بسیاری از سازندگان در ساختمان‌های خاص تمایل دارند به جای نرد‌ه‌های میله ای یا چوبی، از شیشه‌های دکوراتیو جهت حفاظت راه پله چوبی استفاده کنند. در حال حاضر این امکان محقق شده است که برای پله‌های معلق نیز از حفاظ شیشه ای استفاده کرد.
  • یکی دیگر از کاربردهای خاص شیشه دکوراتیو، پوشاندن سقف شیشه ای نورگیرها و محیط‌های خاص است‌. تصور کنید وجود یک شیشه دکوراتیو با طرح منظره، آسمان و غیره تا چه حد سقف نورگیر و یا اماکن عمومی مانند کافه‌ها را متمایز می‌کند‌.
  • حتما می‌دانید استفاده از شیشه تزئینی در آشپزخانه هیچ حد و مرزی ندارد. فضای بین کابینت‌ها، سقف و اپن آشپزخانه جزء کوچکی از این کارایی محسوب می‌شوند.
  • بدیهی است مهم ترین استفاده انواع شیشه تزئینی در پنجره‌هاست. انتخاب نوع دقیق شیشه جهت ساخت پنجره به نوع کاربری ساختمان و سلیقه مصرف کننده بستگی دارد.
  • یکی دیگر از کاربردهای شیشه دکوراتیو که در تمامی ساختمان‌های عمومی نظیر فروشگاه‌ها، هتل‌ها، درمانگاه‌ها و برج‌های لوکس به چشم می‌خورد ساخت درب ورودی است. در واقع تمامی‌ درب‌های شیشه ای که به صورت اتوماتیک باز می‌شوند با استفاده از شیشه دکوراتیو ساخته شده اند.
  • جدا سازی فضای اداره‌، کافه، رستوران و ... مورد مهمی از کارایی این محصول است که همگی ما آن را با نام پارتیشن می‌شناسیم‌. همیشه امکان ساخت یک دیوار برای جدا کردن دو فضا از هم وجود ندارد؛ چرا که هم نیاز به زمان طولانی داشته و گاهی زیبایی لازم را هم ندارد. بنابراین استفاده از شیشه دکوری به عنوان اولویت در نظر گرفته می‌شود.
  • در سرویس‌ بهداشتی‌های مدرن استفاده از شیشه دکوری بسیار دیده می‌شود. بدین صورت که فضای اطراف کابین حمام با نوعی شیشه خاص پوشانده و از فضای توالت جدا می‌گردد. نظم و زیبایی خاصی که این شیشه به محیط سرویس بهداشتی می‌بخشد قابل توصیف نیست.
  • بسیاری از افراد به فضا سازی بالکن علاقه زیادی دارند اما به دلیل یکسان نبودن آب و هوا و ورود حشرات از این کار منصرف می‌شوند. حتی گاهی به دلیل مشرف بودن سایر ساختمان‌ها به بالکن منزل به طور کلی قید این موضوع را می‌زنند. در چنین موقعیتی استفاده از شیشه‌های مات می‌تواند این مشکل را برای شما حل کرده و قسمت جلویی بالکن را به طور کامل بپوشاند. حتی افراد می‌توانند با کرکره ای کردن این شیشه در مواقع دلخواه آن را باز کنند.
  • استفاده از شیشه‌های دکوری برش کاری شده در نمای بیرونی ساختمان یکی از مواردی است که طرفداران خاص خود را دارد. اما به علت این که نمای کرتین وال ساختمان به طور مداوم در معرض بارندگی، نور آفتاب، برف و ... قرار دارد برای انتخاب نوع شیشه احتیاط بیشتری لازم است.
  • جالب است بدانید که آینه‌های برش خورده و دکوراتیو نیز با استفاده از شیشه‌های تزئینی ساخته می‌شوند.

اگر جزو کسانی هستید که برای ظاهر فضای داخلی و بیرونی ساختمان خود اهمیت زیادی قائل هستید پیشنهاد می‌کنیم هرگز از شیشه‌های دکوری غافل نگردید. امروزه در صنعت ساختمان‌ سازی مدرن، وجود شیشه به یکی از اجزای جدا نشدنی تبدیل شده و می‌‌توان گفت شیشه سازی با صنعت معماری تلفیق شده است‌.

در این مطلب تلاش کردیم بیشترین کاربردهای شیشه‌های دکوراتیو را برای شما شرح دهیم. اما بدون شک گنجاندن تمامی موارد استفاده از این محصول در چنین مقاله ای ممکن نیست. بنابراین در صورتی که هنوز سوال پاسخ داده نشده ای برایتان باقی مانده است می‌توانید به راه‌های ارتباط با ما رجوع کنید.

بهتر است هنگام خرید بهترین نوع شیشه را انتخاب کرده تا علاوه بر زیبایی، از سایر مزایای آن نیز بهره مند شوید. عایق صوت، عایق گرما، ضد حریق، مقاومت به زلزله و ضد ضربه بودن برخی از اصلی ترین مزایایی هستند که وجود آن‌ها ارزش شیشه دکوراتیو را چند برابر می‌کند.

در صورتی که میزان بودجه خاصی برای خرید این‌ شیشه در نظر گرفته اید، می‌توانید با تماس با کارشناسان ما میزان بودجه و انتظارات خود از شیشه انتخابی را مطرح کرده و یکی از بهترین نمونه‌ها را تهیه نمایید. پشتیبانی به موقع و تخصصی یکی از کوچک ترین خدمات ما به شما عزیزان می‌باشد.

پشتیبان‌های ما در آغازی ترین مرحله خرید (مراحل انتخابی) تا مراحل پایانی و دریافت کالای خریداری شده همراه شما خواهند بود. دریافت بهترین خدمات خرید حق مسلم شما بوده و مجموعه ما در راستای اعطای این حق از هیچ تلاشی چشم پوشی نخواهد کرد.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳