وید در معماری به چه معنا است؟

وید در معماری

اصطلاحات و کلمات بسیاری در معماری وجود دارند که شاید مردم عام با آن‌ها آشنایی نداشته باشند. بعضی از این کلمات و اصطلاحات به سبک و روش‌های خاصی در معماری اشاره دارند که با آگاهی از آن‌ها می‌توان بهترین آن‌ها را برگزید. وید در معماری یکی از همان اصطلاحات است که بهتر است قبل از به کارگیری، کاملاً با آن آشنایی داشته باشید.اما وید در کلمه به چ معنا است؟ در معماری منظور از وید چیست؟ آیا مزایا و معایبی خاصی برای آن وجود دارد؟ اگر می‌خواهید به طور کامل با این اصطلاح معماری آشنا شوید، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، زیرا قصد داریم به طور کامل در مورد جزئیات آن توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم.

وید در معماری به چه معنا است؟

اگر بخواهیم کلۀ وید را توضیح دهیم باید بگوییم که وید یک کلمۀ انگلیسی است که معنای خالی و فضایی تهی را می‌دهد. وید در معماری  نیز با همین مفهوم به کار می‌رود. به ایجاد فضای خالی در بخش میانی ساختمان وید گفته می‌شود، از طریق به کارگیری این روش در معماری یک ساختمان، امکان ورود نور به بخش‌های مختلف ساختمان و امکان ارتباط دیدار و شنیداری بین بخش‌های مختلف یک ساختمان برقرار می‌شود. گاهی افراد بر این باور هستند که به کارگیری وید در معماری زمانی امکان پذیر است که مکان مورد نظر تنها مسکونی باشد اما در حقیقت از وید می‌توان در فضاهای اداری، ویلاها، مراکز تجاری و غیره نیز بهره برد

.وید در معماری به چه معناست

 

به کارگیری وید در معماری هیچ گونه محدودیتی نداشته و در هر متراژی از ساختمان قابل اجاره است، معمولاً محل قرارگیری این فضا در بخش میانی ساختمان است اما در آخر این موضوع به ذوق و سلیقۀ مهندسین معمار بستگی دارد. به کارگیری وید در ساختمان‌های کوچک و بزرگ سبب بهینه سازی فضاها و مدرن شدن آن‌ها می‌گردد. البته باید بیان داشت که به جزء وید انواع بسیار مختلف از طراحی در معماری وجود دارد که می‌توان در بین آن‌ها به نمای اسپایدر اشاره کرد که برای پاساژهای چندین طبقه کاربرد فراوانی دارد.

مزایا و معایب به کارگیری وید در معماری

تمامی روش‌های به کارگرفته شده در معماری با مزایا و معایبی همراه هستند و نمی‌توان گفت یک روش خوب مطلق است و هیچ گونه ایرادی به آن وارد نیست. از این رو قصد داریم در این بخش دربارۀ مزایا و معایب وید نکاتی را توضیح دهیم تا شما با آگاهی کامل این روش را برگزینید.

مزایا طراحی وید در ساختمان

در ابتدا می‌خواهیم به مزایای این روش در طراحی ساختمان اشاره کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید. مزایای این روش گسترده است اما در این بخش تنها به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد.

ایجاد محیطی دلباز

اگر بخواهیم به طور دقیق این نوع معماری را تعریف کنیم باید بگوییم که مهندسین معمار با به کارگیری وید در معماری ساختمان، نیم طبقه‌هایی را ایجاد می‌کنند تا بتوانیم بیشترین استفاده را از یک فضا داشته باشیم.

با به کارگیری وید شما یک محیط کارآمدتر خواهید داشت، در نتیجه فضایی که در اختیار شما قرار دارد، بیشتر و بزرگ‌تر خواهد بود.

بهره بردن از نور طبیعی خورشید در بیشتر فضا

یکی از اهداف به کارگیری این فن در معماری اماکن این است که شما بتوانید در بیشتر فضاها از نور طبیعی خورشید برخوردار باشید.

در حقیقت معماری به سبک وید این امکان را فراهم می‌کند که تمامی طبقات به یکدیگر مرتبط شوند و از این طریق نور به تمام طبقات برسد. در معماری به سبک آتریوم نیز محیط از نور بسیار خوبی برخوردار است، زیرا با کارگیری نمای شیشه‌ای در این سبک نور خورشید به شکل قابل توجهی وارد محیط ساختمان می‌شود.

ایجاد ارتباط بین طبقات

به کمک این روش تمامی طبقات به یکدیگر ارتباط دارند؛ بنابراین افراد در هر  نقطه‌ای از ساختمان قرار داشته باشند، می‌توانند با یکددیگر ارتباط بصری و شنیداری برقرار کنند.

ایجاد یک فضای بسیار مدرن

به کارگیری این روش کمک می‌کند که فضای منزل یا ادارۀ شما بزرگ‌تر جلوه کند و شما از فضای بیشتری برای انجام کارهای خود برخوردار باشید. در کنار این موضوع با به کارگیری این فن در معماری ساختمان، شما دیگر یک منزل یا محیط کار عادی نخواهید داشت، بلکه یک فضای بسیار مدرن و جذاب را خواهید داشت که همگان با دیدن آن تعجب کنند.

ایجاد یک فضایی بسیار مدرن

برقراری گردش هوا

گردش هوا در ساختمان‌هایی با این معماری به خوبی انجام می‌شود؛ بنابراین در تمام لحظات شما هوایی تازه و مطلوب تنفس کرده و از آن لذت می‌برید، زیرا فضای خالی به هوای گرم اجازۀ گردش مداوم می‌دهد.  این موضوع نماینگر این است که شما در منزل خود از یک تهویه طبیعی برخوردار خواهید بود.

معایب به گارگیری وید در طراحی و ساخت ساختمان

اگرچه این روش طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد به دنبال اجرا کردن این طرح در منزل یا ادارۀ خود هستند اما معایبی نیز در مورد این طرح وجود دارد که بهتر است قبل از به کارگیری وید در طراحی ساختمان خود، از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

صرف هزینه های بالا

به کارگیری این روش در معماری در ساختمان نیازمند صرف هزینه‌های بسیار بالایی است. همچنین برای آن که بتوانید این نوع طراحی را در بهترین حالت خود نگه دارید باید به طور مرتب هزینه‌هایی را برای آن صرف کنید؛ بنابراین با در نظر گرفتن این هزینه‌ها اقدام به پیاده سازی این گونه طرح‍‌ها کنید.

مصرف انرژی بیشتر

برای آن که بتوانید از نیم طبقه‌هایی در فضای منزل و ادارۀ خود استفاده کنیم و اصطلاحاً از وید در معماری ساختمان‌های خود بهره ببرید، باید سقف اصلی ساختمان شما به شکل قابل توجهی بلند باشد. بلند بودن سقف یکی از دلایلی است که مصرف انرژی را افزایش می‌دهد، زمانی که ارتفاع سقف افزایش می‌یابد شما به انرژی بیشتری نیاز دارید تا محیط را گرم کنید. به همین دلیل است که از این نوع طراحی بیشتر برای ساخت ساختمان در مناطق گرمسیری استفاده می‌کنند.

محدود کردن دکوراسیون

احتمالاً با به کارگیری این نوع طراحی، تغییر دکوراسیون ساختمان برای شما دشوار خواهد شد، زیرا از هر وسایلی نمی‌توان در این گونه منازل استفاده کرد.

تفاوت های آتریم و وید

شاید شما هم شنیده باشید که از وید با نام نورگیر بلند یاد شود اما این موضوع چندان درست نیست، زیرا در حقیقت معماری آتریوم هست که باید با این نام شناخته شود. در ادامه به چند تفاوت مهم بین این دو نوع طراحی اشاره خواهیم کرد:

دیوارهای به کارگرقته شده

یکی از تفاوت‌های وید و آتریوم به دیوارهای به کارگرفته شده در آن‌ها بازمی‌گردد، وید با به کارگیری دیواری‌هایی از جنس دیوارهای اصلی ساختمان تشکیل می‌گردد اما در آتریوم دیوارهایی از جنس شیشه به کار گرفته می‌شود.

امکان به کارگیری

شاید این تفاوت بارزترین تفاوت وید و آتریوم باشد. وید قابل اجرا در تمام فضاهای خانه بوده اما آتریوم مخصوص طبقات آخر است تا با استفاده از یک سقف شیشه ای نورگیری خارق‌العاده را برای محیط به وجود بیاورد.

کلام پایانی

به کارگیری وید در معماری به ما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از فضا داشته باشیم، در حقیقت به همین دلیل است که این سبک در متراژهای بسیار کوچک نیز قابل است. به کارگیری وید در طراحی و ساخت یک ساختمان مزایای بسیاری را برای شما فراهم می‌آورد که در بین آن‌ها می‌توان به گردش هوای مطلوب، نورگیر بودن بیشتر فضاها، ایجاد ارتباط سمعی و بصری بین طبقات و غیره اشاره کرد.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳