گرایش های معماری مدرن | چه چیز هایی در حال حاضر مرسوم هستند؟

گرایش های معماری مدرن

در قرن 19 میلادی پس از گذر از دوران کلاسیک با تزئینات، رنگ‌ها، مبلمان و جزئیات باشکوه، شاهد تولد سبکی با عنوان معماری مدرن هستیم. در ابتدای بحث باید گفت که مدرن در حوزه هنر و معماری واژه‌ای بسیار وسیع و گسترده است که در حوزه آموزش طراحی داخلی غالبا به فضاها و کالبدهایی اطلاق می‌شود که احجام و خطوط ساده داشته و با رنگ‌های ساده و یا تک رنگ مخلوط شده‌اند و به علاوه مصالحی که به‌ صورت عمده استفاده شده در آن‌ها استیل، فلز و شیشه می باشد.

گرایش معماری مدرن


از سال های گذشته تا به امروز، در همه جای دنیا سبک های متعددی در حوزه گرایش معماری مدرن به وجود آمده است. هر یک از این گرایش های معماری با توجه به نیاز مردم زمان خود طرفداران خاص خود راشته اند.از جمله از این سبک به معماری مدر می توان اشاره کرد. وجود گرایش های جدید در صنعت ساختمانی تنوع زیادی را در دکوراسیون داخلی و خارجی به وجود آورده است. به همین خاطر معماری مدرن در کشورهای در حال توسعه در حال رشد است.

معماری مدرن

 

بیشتر بخوانیم : کاربرد شیشه در طراحی ساختمان

سبک معماری مدرن در ایران


شاید این موضوع برای شما هم جالب باشد که بدانید سبک معماری مدرن علاوه بر محبوبیتش در خواستگاه اصلیش یعنی غرب، در ایران نیز طرفداران خاص خود را داشته و در دوره ای خاص در ایران مورد استفاده قرار می گرفته است. بسیاری از افراد دوران قاجار را جرقه ای در معماری مدرن ایران می دانند زیرا در آن زمان معماران، آغاز به طراحی فضاها و بناهای جسورانه و ساختار شکن کردند و توانستند تاحدودی تعصب و تعلق کامل به معماری سنتی را در میان معماران کمتر کنند.
پس از آن می توان شکوفایی معماری مدرن را پس از جنگ جهانی اول در اوایل قرن 20، با شروع حکومت پهلوی بیان کرد. معماری مدرن تا جایی میان معماران آن دوران مشهور شد که برخی از معماران شروع به تفکر و اجرای تلفیق معماران سنتی و مدرن شدند و به اجرای طراحی مدرن و استفاده از المان هایی مانند نرده کابلی، نرده شیشه ای و... پرداختند.

گرایش معماری مدرن

ویژگی و گرایش های معماری مدرن چیست؟

 

  • سبک مدرن متاخر
  • سبک مدرن مینیمال
  • سبک مدرن متعالی
  • سبک مدرن انتقالی
  • سبک مدرن تک رو

گرایش معماری

اصلی ترین اصول معماری مدرن در چیست؟


مهمترین اصل معماری مدرن که هر معمار موظف به رعایت آن است، سادگی در طراحی است. در معماری مدرن خبری از تجملات سبک های معماری سنتی غربی مانند گچ بری های عجیب و غریب، طرح های پیچیده در نما، قالب های یکسان و باشکوه در نمای بیرونی ساختمان و … نیست.
گرایش های معماری مدرن هم مانند تمامی سبک ها ویژگی های و اصول خاص خود را دارند که می توان به مدرن بودن و یا نبودن آن را فهمید.

 

معماری مدرن


در ریر به برخی از این اصول و ویژگی ها می پردازیم:


به کار بردن مصالح نوین: در معماری مدرن مصالح نقش اصلی را دارد. در این سبک از مصالحی مانند شیشه، فلز، بتن و چوب استفاده می شود که در گذشته این مصالح کاربردی نداشته.
مطابقت کارکرد و شکل ساختمان: فضاهای موجود ساختمان در سبک مدرن با هدف و پیرو کارکرد آن ساخته می شود.
بهره مندی از ترکیب نامتقارن: استفاده از شکل های استوانه ای و مکعبی بدون در نظر گرفتن تقارق درمعماری مدرن
سادگی: استفاده نکردن از عناصر و تزئینات مختلف در این سبک و در عین حال داشتن سبکی ساده به گونه ای که بیشترین استفاده را سقف های مسطح و رنگ های کرم، سفید و یک دست دارند.
استفاده از شیشه های بزرگ: در معماری مدرن بیشتر از شیشه برای پنجره و یوار استفاده می کنند به دلیل ورود نور به خانه و استفاده کردن از مناظر بیرون

ارتباط داشتن بین فضاها: در معماری مدرن فضاهای داخلی به طور کامل از یکدیگر جدا نمی باشند. به عنوان مثال از آیینه، شیشه و یا جزیره در آشپزخانه برای جدا سازی فضا استفاده می شود.

گرایش معماری

نور در معماری مدرن چه تاثیری دارد؟


نور در معماری امروزی جایگاه ویژه ی دارد به این صورت که نور، روشنایی و گرما را از شیشه های ساده وارد ساختمان می کند و فضا را گرم نگه می دارد. در معماری سنتی و مدرن، نور طبیعی کاملا مستقیم و بدون هیچ گونه شکست یا تغییر رنگ از سطح شیشه و دیوار ها عبور می کند و به درون ساختمان وارد می شود. نورپردازی نیز باعث شده است که فضای خانه ها تفکیک شود و تمرکز خاصی روی یک ناحیه از خانه ها شود.

معماری مدرن

نمونه های از معماری مدرن


موارد زیر برخی از معروف ترین نمونه های معماری مدرن است:

  1. موزه گوگنهایم ، نیویورک
  2. گالری ملی جدید در برلین
  3. غرفه بارسلونا ، اسپانیا
  4. خانه مکعب در روتردام ، هلند
  5. ویلا ساوویه در پوسی ، فرانسه
  6. ویلا دیریکز در بروکسل ، بلژیک
  7. آپارتمان های شیکاگو مارینا ، ایلینوی
  8. خانه دوان ، واقع در آدا ، میشیگان

معماری مدرن

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳