دلایل شکستن شیشه سکوریت

دلایل شکستن شیشه  سکوریت

شیشه سکوریت قوی تر از شیشه معمولی است و می تواند دماهای بالاتر را تحمل کند. همچنین به گونه ای ساخته شده است که باعث می شود آن را به قطعات کوچکتر تبدیل کند، که ایمن تر از شکستن شیشه معمولی به قطعات بزرگ است.
از میزهای قهوه‌خوری و آسمان‌خراش‌ها گرفته تا پنجره‌های خانه‌ها، نرده های شیشه ای و شیشه‌های جلوی ماشین‌ها، اطراف ما را شیشه احاطه کرده است. 
با این حال، استحکام تنها چیزی نیست که بسته به نحوه ساخت شیشه متفاوت است . یک ویژگی نسبتاً غیرمعمول دیگری وجود دارد که انواع شیشه های خاص را از سایرین جدا می کند - نحوه شکستن شیشه.
مطمئناً صحنه‌های فیلمی را دیده‌اید که در آن اتومبیل‌ها (مانند اتومبیل یا کامیون) منفجر می‌شوند یا با چیزی کوبیده می‌شوند. در طول چنین صحنه ای، آیا متوجه شده اید که شیشه های شیشه های ماشین مانند شیشه های معمولی (که در زندگی روزمره از آن استفاده می کنیم) نمی شکنند؟ در عوض، به قطعات بسیار ریز و دانه ای تقسیم می شود.

دلایل شکستن شیشه سکوریت

شیشه سکوریت چیست؟


با قضاوت بر اساس ظاهر آن و احساس آن در لمس، به راحتی می توان شیشه ای را که در خودروها استفاده می کنند جدا از شیشه های معمولی تشخیص داد. شیشه سکوریت شده یا سخت شده نامیده می شود و در درب های حمام، سینی های یخچال ، درب ها و میزهای شیشه ای معماری، شیشه های مقاوم در برابر گلوله و محافظ های صفحه نمایش گوشی های هوشمند استفاده می شود. شیشه سکوریت شناخته شده که 4-5 برابر قوی تر از شیشه معمولی است و می تواند تا دمای 295 درجه سانتیگراد را تحمل کند.
جد ا از استحکام، شیشه سکوریت به دلیل ویژگی شکستن آن نیز شناخته شده است. بر خلاف شیشه معمولی که به تکه های تیز خرد می شود و به طور بالقوه می تواند باعث صدمات شود، شیشه سکوریت شده به قطعات کوچکتر می شکند که با قطعات همسایه در هم می آمیزند و بنابراین به راحتی نمی افتند.

 

بیشتر بخوانیم : عوامل موثر در نماسازی


چرا شیشه سکوریت شده به قطعات ریز تبدیل می شود؟


همانطور که قبلا ذکر شد، ویژگی های هر نوع شیشه به موادی که با آن ساخته شده است و فرآیندهای شیمیایی و مکانیکی که در طول ساخت آن انجام می شود بستگی دارد. روشی که شیشه سکوریت به قطعات بسیار کوچکتر می شکند به طور خاص به فرآیندهای تولید نسبت داده می شود. شیشه (با اجزای سولفید نیکل) با حرارت دادن گرم می شود و سپس به سرعت تا دمای اتاق خنک می شود.
خنک سازی در مرکز شیشه بسیار سریعتر از سطح انجام می شود و باعث ایجاد تنش های فشاری در سطح می شود، در حالی که تنش های انقباضی و کششی در مرکز ایجاد می شود. تنش فشاری باعث افزایش استحکام شیشه سخت شده می شود. هر چه استرس بیشتر باشد، قطعات کوچکتری که شیشه به آن می شکند. مزیت این گرمایش دیفرانسیل به صورت افزایش استقامت شیشه است. این بدان معنی است که چنین شیشه ای را می توان بدون شکستن تا حد معینی کشید که در بسیاری از اشکال شیشه وجود دارد.
علاوه بر آن، شیشه با اسید هیدروکلریک نیز تصفیه می شود تا هرگونه خراش روی سطح را از بین برده و استحکام آن را افزایش دهد. سولفیدهای نیکل در طول زمان منبسط می شوند و توانایی "شکستن خود به خود" را به شیشه های سکوریت می دهند. با توجه به فرآیندهای ساخت فوق الذکر، شیشه سکوریت شده قادر به تحمل استرس بیشتر و خم شدن بیشتر قبل از شکستن نهایی است.

دلایل شکستن شیشه سکوریت ویا خودکوشی آن


دلایل شکستن شیشه سکوریت / خودکشی شیشه سکوریت


دلایل مختلفی برای شکستن خود به خودی در شیشه سکوریت وجود دارد مانند بار ضربه ای، لعاب ضعیف، تماس شیشه با اجسام، تماس شیشه با فلز، بلوک های سخت گیر و غیره. هر یک از اینها می تواند منجر به ایجاد بار نقطه ای متمرکز بر روی لبه شود. 


آسیب جزئی لبه


شکستگی خود به خود می تواند زمانی رخ دهد که لبه قبلاً آسیب دیده باشد. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که به پانل های کوچکتر بریده شود، تحویل داده شود یا در محل نصب شود. با گذشت سال ها و با توجه به اینکه دماها و عناصر مختلف باعث انبساط یا انقباض شیشه می شوند، استرس باعث خرد شدن شیشه می شود.
در حالی که این ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد، علت اصلی معمولاً آسیب های جزئی روی لبه های شیشه است.

 

صحافی در قاب


شکستگی مربوط به قاب نیز یک هنجار است و معمولاً به صورت خود به خود شکسته می شود. شیشه منبسط و منقبض می شود و اگر فضایی درون قاب وجود نداشته باشد، در نهایت استرس باعث خرد شدن شیشه می شود.

 

استرس داخلی از ادغام سولفید نیکل


سنگ های سولفید نیکل می توانند در طی فرآیند شیشه سازی و جابجایی تشکیل شوند . این سنگ ها با استفاده از ماشین های فولادی ضد زنگ تولید می شوند.
سنگ ها اغلب با گذشت زمان ساختارشان تغییر می کند و این باعث ایجاد استرس داخلی می شود که در نهایت از استحکام شیشه سکوریت فراتر می رود. وقتی آن زمان برسد، شیشه به آرامی می شکند.

 

شیشه سکوریت معیوب


شیشه سکوریت معیوب محصولاتی هستند که اغلب از قبل آسیب دیده اند. ترک ها و خراش های قبلی اغلب می تواند استحکام شیشه سکوریت را کاهش دهد.

 

تاثیر شدید


اگرچه شیشه های سکوریت به راحتی نمی شکنند. ضربه می تواند آن را بشکند. به عنوان مثال، یک محافظ صفحه نمایش می تواند افت کم را تحمل کند. اما انداختن آن از ارتفاع بالاتر و با نیروی بیشتر باعث ایجاد ترک و خراش می شود.

 

چگونه می توانیم از شکستن خود به خود شیشه های سکوریت جلوگیری کنم؟


ابتدا پنجره های خود را از یک شرکت پنجره با کیفیت خریداری کنید. شیشه و نصب آن کیفیت بالاتری خواهد داشت. حتی می توانید شیشه فعلی را با کیفیت بالاتر جایگزین کنید، اما هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد. تضمین واقعی در اینجا در جلوگیری از خطرات ناشی از شکستن شیشه است.

شیشه را فقط از یک تولید کننده معتبر خریداری کنید که استانداردها را رعایت می کند و روند تولید را به طور منظم نظارت می کند تا احتمال وجود نیکل سولفید در مخلوط شیشه کاهش یابد.

بازگشت به بالا

فرم ارتباط رادان گلس

آدرس

کیلومتر 2 اتوبان فتح،ابتدای لاین کندرو،مرکزتجارت آسانسور ایران، طبقه 3 اداری،واحد 301

شماره تماس

۰۲۱۶۶۱۵۴۵۰۹

۰۲۱۶۶۱۵۴۰۰۳

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه ۱۷-۹پنجشنبه ۹-۱۳